PDA

Bekijk de volledige versie : Vogelgriep: voedselagentschap voert controles uit in België


alexander.c*aes
5th December 2014, 19:31
De voorbije drie weken heeft het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) in ons land 585 controles uitgevoerd naar de maatregelen die werden getroffen om de insleep van vogelgriep in België te voorkomen.

Vrachtwagens, en hun uitrusting, die van Nederland naar België rijden moeten een reiniging en een bijkomende ontsmetting ondergaan, onder toezicht van een erkende dierenarts. De controles op deze reinigingen en ontsmettingen waren conform.

In de slachthuizen hebben 355 controles met betrekking tot de reiniging en ontsmetting van vervoersmiddelen, hun uitrusting en de kooien van pluimvee geen gebreken aan het licht gebracht. 79 professionele pluimveebedrijven werden gecontroleerd. In alle bedrijven werden de bioveiligheidsmaatregelen correct toegepast. 58 pakstations werden gecontroleerd. Hier werden enkele kleine tekortkomingen vastgesteld die reeds in orde werden gebracht.

In de 10 gecontroleerde diervoederbedrijven werden 2 kleine tekortkomingen genoteerd met betrekking tot de reiniging en de ontsmetting van het materiaal. Deze tekortkomingen werden ook reeds in orde gebracht, meldt het FAVV.

Het Voedselagentschap gaat door met het uitvoeren van controles en herinnert er nogmaals aan dat het absoluut noodzakelijk is dat alle maatregelen nauwgezet worden nageleefd. Aan de bedrijven van de verschillende betrokken sectoren wordt gevraagd de berichtgeving nauwlettend te volgen.

de bron: de standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141205_01413885

Mijn mening: Ik ben verheugd te lezen dat ook het voedselagentschap hier in België niet blijft stil zitten en op zeker wil spelen zodat er geen kans op besmetting bestaat bij de bevolking. Het stelt mij gerust te kunnen lezen dat zij direct verschillende bedrijven volgens een steekproef eruit halen en controleren zodat de bevolking gerust kan zijn over hun gezondheid. Een tweede puntje dat ook wel goed is dat nu deze bedrijven gecontroleerd zijn dat je dan ook leest dat het grootste deel alles goed volgens de wetten en de regels doet.