PDA

Bekijk de volledige versie : Noodoproepsysteem eCall vanaf 2018 in alle nieuwe personenwagens


D*nnis Geentjens
4th December 2014, 20:01
Vanaf 31 maart 2018 moeten alle nieuwe auto's in de Europese Unie uitgerust zijn met het noodoproepsysteem eCall. Daarover hebben het Europees Parlement en de lidstaten een vergelijk gevonden. Het systeem maakt automatisch contact met de hulpdiensten wanneer de auto betrokken raakt bij een ongeval.

Volgens de Europese beleidsmakers zal eCall mensenlevens redden omdat het systeem ervoor zal zorgen dat hulpverleners veel sneller ter plaatse zullen zijn bij een verkeersongeval. Het systeem zou er ook voor zorgen dat de interventie minder kost en files veroorzaakt door ongevallen sneller opgelost raken.

De Europarlementsleden wilden ook garanties dat eCall de privacy niet schendt en enkel gebruikt wordt voor hulpverlening. "Het systeem mag zeker niet als 'zwarte doos' gaan fungeren, maar enkel het type wagen, het type brandstof, het tijdstip van ongeval en de exacte locatie meedelen", licht N-VA-Europarlementslid Louis Ide toe.

Het akkoord kreeg groen licht in de bevoegde parlementscommissie. Indien ook het voltallige parlement en de lidstaten ermee instemmen, wordt de installatie van eCall tegen april 2018 verplicht in alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfswagens. Het systeem wordt in de daaropvolgende jaren mogelijk ook uitgebreid naar bussen en vrachtwagens.

Bron: De Morgen
URL: http://www.demorgen.be/economie/noodoproepsysteem-ecall-vanaf-2018-in-alle-nieuwe-personenwagens-a2141798/
Datum: 4/12/2014

Mening:
Ik vind het wel een mooi initiatief. Zeker omdat niet iedereen direct contact kan opnemen met de hulpdiensten of er zelfs niet altijd onmiddellijk een gsm of telefoon beschikbaar is. Ik vind het ook al heel goed dat ze ermee bezig zijn dat de mensen hun privacy niet wordt misbruikt. Dit lijkt mij vrij simpel. Ik zou het als volgende doen. Pas wanneer het systeem een ongeval gedetecteerd stuurt het alle gegevens door. Wanneer de oproep en interventie is beëindigt wordt deze automatisch uit het systeem gehaald. Dit lijkt mij de beste optie. Wat mij wel zorgen baart is hoe het systeem weet dat het om een ongeval gaat. Gaat dit af bij de airbags? Want dan kan het zijn dat als je een duif of ander dier raakt en deze raakt je airbagsensor je automatisch als ongeval wordt aanschouwd. Dus zeker iets interessants voor in de toekomst!