Lindl Wijnants
4th December 2014, 09:58
Twitter pakt pesters zwaarder aan
Netwerksite verstrengt regels tegen haattweets en ongewenst online contact
JAN DEBACKERE
04-12-14, 07.51u
Twitter heeft zijn systeem om misbruik te melden en aan te pakken, verbeterd. De site belooft ook om sneller op te treden. De aanpassingen komen er na enkele spraakmakende voorbeelden van haatzaaierij en bedreigingen.
Als Francesca Vanthielen genoeg heeft van de kritische tweets van Joël De Ceulaer over haar bekommernis van het milieu, zal ze de Knack-journalist voortaan makkelijker kunnen blokkeren op het sociale netwerk. Iemand blokkeren kon al langer, maar Twitter heeft de procedures om misbruik te melden uitgebreider en makkelijker gemaakt. Wie iemand blokkeert op Twitter, zal voortaan een keuzemenu krijgen waar je kunt aanduiden waarom je iemand blokkeert. Ook wie niet deelneemt aan een Twitter-conversatie maar een tweet wel ongepast vindt, zal voortaan een formele klacht kunnen indienen.
Het blokkeren zelf wordt ook verder doorgedreven. Stel dat Vanthielen De Ceulaer zou blokkeren, zou dat er nu voor zorgen dat De Ceulaer de profielpagina van de VTM-presentatrice niet meer kan bekijken. De aanpassingen gelden voorlopig alleen voor wie mobiel tweet. Op de website zal dat pas binnen enkele maanden mogelijk zijn.
Met de aanpassingen lijkt Twitter zich het leven zelf ook wat makkelijker te maken: het keuzemenu geeft het sociale netwerk extra informatie waardoor het beter kan optreden. Maar Twitter belooft om voortaan ook sneller te reageren op klachten, en kordater op te treden.
Twitter reageert met de aanpassingen op de steeds luider klinkende verwijten dat het te laks optreedt tegen online pesters en misbruik. Zo was er in augustus nog veel ophef toen Zelda Williams, dochter van de overleden acteur Robin Williams, haar Twitterprofiel een tijdlang opschortte. Na de zelfmoord van haar vader kreeg ze een rist beledigende tweets toegestuurd. Twitter liet alles passeren. Zelda Williams is intussen wel weer actief op Twitter.
Volle lading
Dat Twitter langzamer op klachten reageerde dan andere platformen, heeft volgens de site dan weer alles te maken met de manier van werken. "In tegenstelling tot andere platformen gaan we niet automatisch schorsen na een klacht omdat gebruikers dat systeem makkelijk kunnen omzeilen. Iedere schorsing na misbruik wordt door iemand bij Twitter behandeld. Dat gaat trager, maar het levert wel betere resultaten op."
Begin november maakte Twitter ook al bekend dat het samen met een vrouwenbeweging onderzoekt hoe het beter kan optreden tegen vrouwonvriendelijk gedrag.
Misbruik melden op Twitter kan pas sinds vorig jaar, toen het een knop toevoegde waarmee je misbruik kon melden. Die maatregel kwam er toen nadat de Britse feministe Caroline Criado-Perez de volle lading over zich heen kreeg op Twitter. De vijandigheden kwamen er nadat ze campagne had gevoerd om het portret van schrijfster Jane Austen op bankbiljetten van tien pond te krijgen. Op Twitter reageerde Criado-Perez al dat de nieuwe maatregelen "great news" zijn.
Bron: Debackere, J. (4/12/2014). Twitter pakt pesters zwaarder aan. http://www.demorgen.be/technologie/twitter-pakt-pesters-zwaarder-aan-a2141196/
Mening: Ik vind het heel goed dat Twitter deze maatregel neemt. Sinds de sociale media bestaat, heeft het pesten zich verplaatst naar het internet. Het gevolg is dat het niet blijft bij pesten op het werk of op school. Zelfs thuis kan je geconfronteerd worden met je pesters.
Ik vind het ook goed dat Twitter elke klacht zelf nakijkt en behandelt. Daarom duurt het inderdaad wel even voor de pester geblokkeerd is.
Netwerksite verstrengt regels tegen haattweets en ongewenst online contact
JAN DEBACKERE
04-12-14, 07.51u
Twitter heeft zijn systeem om misbruik te melden en aan te pakken, verbeterd. De site belooft ook om sneller op te treden. De aanpassingen komen er na enkele spraakmakende voorbeelden van haatzaaierij en bedreigingen.
Als Francesca Vanthielen genoeg heeft van de kritische tweets van Joël De Ceulaer over haar bekommernis van het milieu, zal ze de Knack-journalist voortaan makkelijker kunnen blokkeren op het sociale netwerk. Iemand blokkeren kon al langer, maar Twitter heeft de procedures om misbruik te melden uitgebreider en makkelijker gemaakt. Wie iemand blokkeert op Twitter, zal voortaan een keuzemenu krijgen waar je kunt aanduiden waarom je iemand blokkeert. Ook wie niet deelneemt aan een Twitter-conversatie maar een tweet wel ongepast vindt, zal voortaan een formele klacht kunnen indienen.
Het blokkeren zelf wordt ook verder doorgedreven. Stel dat Vanthielen De Ceulaer zou blokkeren, zou dat er nu voor zorgen dat De Ceulaer de profielpagina van de VTM-presentatrice niet meer kan bekijken. De aanpassingen gelden voorlopig alleen voor wie mobiel tweet. Op de website zal dat pas binnen enkele maanden mogelijk zijn.
Met de aanpassingen lijkt Twitter zich het leven zelf ook wat makkelijker te maken: het keuzemenu geeft het sociale netwerk extra informatie waardoor het beter kan optreden. Maar Twitter belooft om voortaan ook sneller te reageren op klachten, en kordater op te treden.
Twitter reageert met de aanpassingen op de steeds luider klinkende verwijten dat het te laks optreedt tegen online pesters en misbruik. Zo was er in augustus nog veel ophef toen Zelda Williams, dochter van de overleden acteur Robin Williams, haar Twitterprofiel een tijdlang opschortte. Na de zelfmoord van haar vader kreeg ze een rist beledigende tweets toegestuurd. Twitter liet alles passeren. Zelda Williams is intussen wel weer actief op Twitter.
Volle lading
Dat Twitter langzamer op klachten reageerde dan andere platformen, heeft volgens de site dan weer alles te maken met de manier van werken. "In tegenstelling tot andere platformen gaan we niet automatisch schorsen na een klacht omdat gebruikers dat systeem makkelijk kunnen omzeilen. Iedere schorsing na misbruik wordt door iemand bij Twitter behandeld. Dat gaat trager, maar het levert wel betere resultaten op."
Begin november maakte Twitter ook al bekend dat het samen met een vrouwenbeweging onderzoekt hoe het beter kan optreden tegen vrouwonvriendelijk gedrag.
Misbruik melden op Twitter kan pas sinds vorig jaar, toen het een knop toevoegde waarmee je misbruik kon melden. Die maatregel kwam er toen nadat de Britse feministe Caroline Criado-Perez de volle lading over zich heen kreeg op Twitter. De vijandigheden kwamen er nadat ze campagne had gevoerd om het portret van schrijfster Jane Austen op bankbiljetten van tien pond te krijgen. Op Twitter reageerde Criado-Perez al dat de nieuwe maatregelen "great news" zijn.
Bron: Debackere, J. (4/12/2014). Twitter pakt pesters zwaarder aan. http://www.demorgen.be/technologie/twitter-pakt-pesters-zwaarder-aan-a2141196/
Mening: Ik vind het heel goed dat Twitter deze maatregel neemt. Sinds de sociale media bestaat, heeft het pesten zich verplaatst naar het internet. Het gevolg is dat het niet blijft bij pesten op het werk of op school. Zelfs thuis kan je geconfronteerd worden met je pesters.
Ik vind het ook goed dat Twitter elke klacht zelf nakijkt en behandelt. Daarom duurt het inderdaad wel even voor de pester geblokkeerd is.