PDA

Bekijk de volledige versie : "België klaar om Palestina te erkennen"


Isabelle.d*jkmans
3rd December 2014, 08:09
"België klaar om Palestina te erkennen"

België gaat Palestina erkennen als aparte staat, kopt Le Soir vandaag. Er zou binnen de regering een resolutie klaarliggen die op vrij korte termijn al kan worden goedgekeurd, al is er geen duidelijkheid over de precieze timing. Palestina zou wat België betreft dan ook deel gaan uitmaken van het internationaal recht.
Volgens Le Soir bestaat er een akkoord binnen de meerderheid van CD&V, N-VA, Open VLD en MR. België kan het tweede land in West-Europa worden dat de stap zet, na Zweden.

Op de vraag wanneer dat zal gebeuren, luidt het in regeringskringen dat "dit niet te lang zal aanslepen omdat er een akkoord over bestaat binnen de meerderheid." Wanneer het precies opportuun is om Palestina te erkennen, laat België onder meer afhangen van wat er in de Europese Unie gebeurt, met name "de evolutie van de eensgezindheid tussen de EU-lidstaten en de Europese inspanningen om het vredesproces te ondersteunen met het oog op een definitieve en globale oplossing."

Het zal voorts afhangen van in welke mate de Palestijnse overheid zich verder ontwikkelt. De grenzen van de erkende Palestijnse staat zouden die van 1967 zijn. België kan het eerste land in West-Europa worden dat Palestina erkent, na Zweden onlangs, hoewel er wereldwijd al 135 landen de Palestijnse staat hebben erkend. Naast België overwegen onder meer ook Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië om Palestina meer rechten te geven op het internationale toneel.

Bron: deredactie.be
Mening: Palestina zal door ons erkent worden als een aparte staat. Er zijn veel plaatsen die zichzelf als land zien, maar niet erkent worden. Ik vind het goed dat men hier dus wel over nadenkt. En eens een bal aan het rollen is... Ik denk ook dat België niet snel een stap zoals deze zet, ik geloof dat ons land met veel rekening houdt. Ik vind het een goed initiatief.