PDA

Bekijk de volledige versie : Netanyahu wil zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen in Israël


G*lles.Den.Abt
2nd December 2014, 22:55
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft het land verplicht tot nieuwe verkiezingen. ‘We moeten zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen houden en een nieuwe, stabiele regering vormen’, zei Netanyahu dinsdagavond op een persconferentie in Jeruzalem. In de huidige situatie en met de huidige regering is het onmogelijk om Israël te besturen, vindt hij.

Netanyahu had de kort daarvoor ontslagen minister van Financiën Jair Lapid en minister van Justitie Zipi Livni ervan beticht een machtsgreep tegen hem ondernomen te hebben. Steeds weer hadden ze zijn politiek tegenover Iran en zijn bouw van nederzettingen in (Oost-)Jeruzalem ondermijnd.

Lapid is een figuur uit centrumrechtse politieke kringen, van de Toekomstpartij (Yesh Atid), terwijl Livni uit het centrumlinkse milieu komt, van de Beweging (Hatnua). Beide politici hadden de voorbije weken steeds weer het beleid van de regering bekritiseerd, klonk het in een mededeling van Netanyahu. ‘Ik zal geen oppositie meer binnen de regering dulden’, zei de minister-president.

De vervroegde verkiezingen zouden begin 2015 kunnen plaatsvinden. Eerder was al gebleken dat ook de Likoed-partij van Netanyahu, die de regeringscoalitie van vijf partijen leidt, de Knesset (het parlement) wil ontbinden.

Een van de redenen voor de regeringscrisis is een dispuut over een wetsontwerp, dat het joodse karakter van de Israëlische staat wil versterken.

bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01408949

Eigen mening:
Doordat we zelf bij PAV actua bezig zijn rond het conflict tussen Israël en Palestina sprong dit artikel in het oog. Na het lezen van verschillende lectuur begrijp ik het conflict dan ook beter, hier begrijp ik dan ook dat Netanyahu wil dat er nieuwe verkiezingen komen omdat het land totaal onbestuurbaar is geworden. Het conflict tussen Israël en Palestina valt dan ook niet op te lossen wanneer een van de landen zelf in de knoop ligt met zichzelf en zijn bestuur. intern gaat men kritiek geven op de manier van besturen waardoor men niet meer aan een touw trekt. Europa moet hier in mijn ogen gebruik van maken en zelf inspraak proberen te krijgen.