PDA

Bekijk de volledige versie : Infrabel: 'Ruim helft treinen afgeschaft in ochtendspits'


Maxime.v*ndersmissen
1st December 2014, 11:16
Infrabel: 'Ruim helft treinen afgeschaft in ochtendspits'

Tussen 6 en 9 uur maandagochtend is tijdens de provinciale actiedag maandag iets meer dan de helft van de treinen afgeschaft. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in een overzicht van de hinder. Op de twintig belangrijkste spoorlijnen van het land reed tijdens de ochtendspits 48 procent van de treinen.

'De treinen die tijdens de ochtendspits hebben gereden, hadden een gemiddelde vertraging van ongeveer 10 minuten per trein', aldus Infrabel. Tussen 6 en 9 uur werden 445 treinen afgeschaft, terwijl 420 wel hebben gereden. De hinder was het grootst in Oost- en West-Vlaanderen, de twee provincies in Vlaanderen waar maandag een provinciale actiedag plaatsvindt. Dat gebeurt ook in de provincies Namen en Luik.

Van de belangrijkste lijnen was er maandagochtend geen treinverkeer op de spoorlijnen Oostende-Brussel (lijn 50A), Gent-Antwerpen (lijn 59), Dendermonde-Brussel (lijn 60), Kortrijk-Gent (lijn 75) en Kortrijk-Denderleeuw (lijn 89). Op de spoorlijn 36 is enkel treinverkeer tussen Brussel en Leuven, verder door naar Luik niet meer door de staking daar.

Ook het internationaal reizigersverkeer is getroffen. Tussen Brussel en Duitsland reed geen enkele Thalys en ICE-trein, aldus Infrabel. Het internationale verkeer naar Parijs en Londen reed normaal (Thalys en Eurostar). Bij Thalys zijn wel verschillende treinen beperkt tot Brussel.

Frieke Neyrinck van spoorwegmaatschappij NMBS zei nog dat de ochtendspits op de sporen verliep 'zoals verwacht'. Geen treinverkeer dus in de provincies waar gestaakt wordt en verder 'redelijk vlot' treinverkeer in de andere provincies.

bron: www.destandaard.be, 1 december 2014 (www.standaard.be/cnt/dmf20141201_01405309)

mening:Ik vind dat het niet kan dat er maar 48 procent van de treinen reed. Mensen moeten op hun werk geraken of op school en dat zou dan niet kunnen. Mensen, die naar het buitenland wilden en met de staking niets te maken hebben, geraakten ook niet weg. Naar mijn mening kan dat niet. Het kan misschien wel zijn dat de ochtendspits liep zoals verwacht, maar er reden veel treinen niet. Helemaal geen treinverkeer in provincies waar gestaakt wordt. Is dit niet een beetje te ver aan het gaan? Ik vind van wel.