PDA

Bekijk de volledige versie : Onderwijsvrijheid onder vuur


Magalie O*stvogels
1st December 2014, 07:30
Volgens Jos Van Der Hoeven, de topman van de christelijke onderwijsvakbond COC, moet de vrijheid van onderwijs ter discussie worden gesteld. Hij neemt ook de autonomie van scholen om hun middelen te besteden in het vizier. Van Der Hoeven betwijfelt of die vandaag efficiënt worden ingezet.

‘Een klasgroep van drie of vier leerlingen in het secundair, kunnen we dat nog verantwoorden?’ De onderwijsvakbond pleit voor minimumnormen voor het aantal leerlingen. De kleine groepen zijn een gevolg van de wildgroei aan studierichtingen in het secundair. Die hebben we volgens Van Der Hoeven deels te danken aan de concurrentie tussen scholen en aan de vrijheid van onderwijs.

Vrijheid van onderwijs is grondwettelijk vastgelegd bij het ontstaan van België. Ze kent een geschiedenis van gespannen evenwichten tussen katholieken en vrijzinnigen. Van Der Hoeven wil niet raken aan de vrijheid om scholen op te richten. Het gaat hem om het andere aspect: dat iedere leerling het recht heeft op een studierichting in de buurt, in een school die strookt met zijn levensbeschouwing. ‘Voeg die kleine klassen toch samen’, zegt hij. ‘De middelen kunnen beter aan de huidige uitdagingen in het onderwijs worden besteed, zoals leerzorg en diversiteit.’

Bron: De Standaard, Onderwijsvrijheid onder vuur, 1/12/'14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141130_01405127

Eigen mening:

Naar mijn mening heeft Jos van der Hoeven meer dan gelijk. De dag van vandaag bestaan er ongelofelijk veel verschillende studierichtingen wat niet alleen de studiekeuze moeilijk maakt, maar er ook voor zorgt dat het leerlingenaantal per studierichting daalt. Klassen met drie of vier leerlingen zijn voor mij persoonlijk niet rendabel. Akkoord, dat iedereen recht heeft op een school in de buurt, een school waar hij/zij zich goed voelt,... Maar moeten we daar zo ver in gaan dat er klassen bestaan van drie tot vier leerlingen? Enkel en alleen om leerlingen een school in de buurt aan te bieden?Hier stel ik mij toch grondige vragen bij. Men zou beter investeren in de diversiteit, het huidige probleem in het onderwijs in plaats van geld te stoppen in zaken waar ik persoonlijk geen meerwaarde voor het onderwijs in zie.