PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan: "Vrouwen en mannen niet geschikt voor zelfde soort werk"


Janne.V*rbeeck
24th November 2014, 16:19
Erdogan: "Vrouwen en mannen niet geschikt voor zelfde soort werk"


Vrouwen en mannen zijn volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan niet voor hetzelfde soort werk geschikt. "Je kan een vrouw niet dezelfde positie geven als een man. Dat is tegennatuurlijk", klonk het naar verluidt op een conferentie over vrouw en recht in Istanboel. "De aard van de vrouwen en hun fysiek is anders dan bij mannen."

"De prioriteit van de vrouw moet het moederschap zijn, zoals de islamitische levenswijze het voorschrijft", verklaarde Erdogan. "Men kan vrouwen niet hetzelfde werk laten doen als mannen, zoals het vroeger gebeurde in de tijd van communistische regimes. Geef hen een spade en laat ze werken? Dat gaat toch niet. Dat is tegen hun delicate lichaamsbouw."

Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. "Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms."

Erdogans ideeën over de positie van de vrouw zijn omstreden in Turkije. Eerdere uitlatingen dat vrouwen minstens drie kinderen moeten krijgen, leidden tot felle discussies. Ook zijn voorstellen om het recht op abortus te beperken, schoten in het verkeerde keelgat. Erdogan is sinds augustus president van Turkije.


Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/erdogan-vrouwen-en-mannen-niet-geschikt-voor-zelfde-soort-werk-a2130546/

Eigen mening
Ik vind het vreemd dat de Turken zo'n conservatieve president hebben verkozen. Wat Erdogan tussen de lijntjes door willen zeggen is dat vrouwen voor hem nog steeds een minderwaardige positie hebben dan mannen. In 2014 is dit toch echt ongehoord, ongeacht wat de godsdienst voorschrijft. Ik kan niet geloven dat de Turkse bevolking er mee akkoord gaat dat vrouwen enkel dienen voor de voortplanting en de verzorging van nakomelingen.
Ook zijn andere acties en uitlaten lijken mij eerder prehistorisch dan modern.

c*rl.proost
24th November 2014, 21:53
"De islam duidt voor de vrouw een welbepaalde rol in de maatschappij aan: het moederschap." Dat heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdogan gezegd. "Vrouwen aan mannen gelijkstellen, is tegennatuurlijk", meent hij.

Erdogan deed zijn uitspraken op een top over vrouwenrechten in Istanbul. Voor een zaal vol vrouwen zei hij onverbloemd dat ze in het leven slechts één doel horen na te streven: het moederschap.

"Onze religie (de islam) duidt voor de vrouw een welbepaalde rol in de maatschappij aan: het moederschap. Sommige mensen begrijpen dat, anderen niet. Dit krijg ik aan feministen niet uitgelegd want zij aanvaarden het uitgangspunt van het moederschap niet."

"Vrouwen aan mannen gelijkstellen, is tegennatuurlijk", ging hij verder. "Hun karakter, hun gewoontes en hun fysiek zijn verschillend. Een vrouw die haar kind de borst geeft en een man kan je niet op hetzelfde niveau plaatsen. Je kan een vrouw niet vragen alle soorten arbeid als een man uit te voeren, zoals het in de communistische regimes het geval was. Je kan geen hard labeur van hen eisen. Dat gaat in tegen hun delicate natuur."

Het is lang niet de eerste keer dat Erdogan en zijn partij de AKP controversiële uitspraken over vrouwen en vrouwenrechten doen. Zo liet hij zich ooit ontvallen dat vrouwen minstens 3 kinderen horen te krijgen. Sinds lang probeert de AKP dan ook het recht op abortus in Turkije in te perken, voorlopig zonder resultaat.

Erdogan was 11 jaar premier van Turkije. In augustus ruilde hij die functie voor die van president. Hij staat bekend als een conservatief politicus.

Bron: De Redactie 24/11/2014

Mening: Ik ben het toch niet volledig eens met Janne. Je moet dit alles in zijn kader zien, in zijn cultuur. En binnen de cultuur van een echte moslim (die strikt volgens de islam leeft) kan ik deze bedenkingen begrijpen. Ook binnen de Kerk zou men zo'n uitspraken kunnen doen.
Het past immers niet meer binnen onze westerse cultuur. Een uitspraak als deze zal de toetreding van Turkije binnen de EU niet voor morgen maken. Turkije wil al lang toetreden tot de EU, maar ik denk dat door voorvallen als de deze die toetreding echt nog lang op zich zal laten wachten.

Als ik dit lees, is Turkije echt nog niet klaar voor de EU.

S*EVEN.BRUYNSEELS
22nd December 2014, 19:21
Ik ben ook wel van mening dat er jobs die meer 'geschikt' zijn voor mannen dan voor vrouwen. Dat is gewoon zo. Absolute gelijkheid zal er nooit zijn, we zijn tenslotte een ander geslacht met elk onze eigen sterktes en zwaktes. Dat wil wel niet zeggen dat ik vind dat er geen gelijkheid kan zijn. Als een man en een vrouw hetzelfde werk doen bijvoorbeeld, is het zelfs in België nog vaak zo dat vrouwen minder betaald worden voor hetzelfde werk als een man. Dit vind ik helemaal niet kunnen. Als je hetzelfde werk doet, moet je ook hetzelfde loon krijgen.