PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw voorbehoedsmiddel in de maak: de anticonceptiesluis


Lynn G*ovaerts
22nd November 2014, 15:32
Wetenschappers uit Eindhoven hebben de handen ineen geslagen om een opmerkelijke vorm van anticonceptie te ontwikkelen. Samen met industrieel ontwerper Peter van de Graaf, die het plan bedacht en 'Choice' doopte, werken ze aan een voorbehoedsmiddel dat maar één keer hoeft te worden aangebracht, geen (hormonale) bijwerkingen heeft, altijd kan blijven zitten en ongelukjes (en veel abortussen) tot het verleden laat behoren: een anticonceptiesluis.

Het plan oogt in eerste instantie bijna hilarisch: twee minuscule buisjes met piepkleine klepjes die in de eileiders worden geplaatst en die van buitenaf draadloos worden bediend. Vrouwen kunnen er levenslang hun eigen vruchtbaarheid mee regelen: kleppen dicht en ze zijn onvruchtbaar, kleppen open als ze een kind wensen. Het is, zegt Van de Graaf, een soort omkeerbare sterilisatie. Voor het plaatsen van de buisjes is geen operatie nodig: dat kan vaginaal, met behulp van een kijkbuis.

De klepjes worden aangestuurd met energie uit een ultradunne supercondensator, die in een half uur vol loopt door een riem met een antenne op de buik te plaatsen. De geladen condensator stuurt een soort motortje aan die de kleppen heen en weer kan trekken.

Ingenieurs en bedrijfseconomen van de TU Eindhoven zijn enthousiast. Ook hoogleraar gynaecologie Bart Fauser (UMC Utrecht) vindt het ontwerp de moeite waard. "Veel vrouwen zijn pilmoe en op zoek naar alternatieven. Daarom moeten we elk initiatief toejuichen." Binnenkort beginnen de eerste dierproeven. Als de klepjes het dan volhouden, volgen de eerste klinische onderzoeken.

Bron:
http://www.demorgen.be/wetenschap/nieuw-voorbehoedsmiddel-in-de-maak-de-anticonceptiesluis-a2128297/ - 22/11/2014

Mening: Persoonlijk vind ik het een beetje overdreven om dit op de markt te brengen. Het kan zijn dat het gaat helpen tegen onnodige abortus en handig kan zijn voor vrouwen die de pil nemen beu zijn, maar dit gaat in mijn ogen wat ver. Er zijn ondertussen al veel manieren om niet zwanger te geraken, de pil is er één van maar er zijn nog vele anderen. Ik denk ook niet dat veel vrouwen dit gaan gebruiken als het langs de buitenkant zichtbaar is, door de antenne die men op de buik plaatst. Naar mijn mening zouden ze beter het geld dat ze hierin steken, besteden aan onderzoeken die net iets nuttiger zijn dan dit.

R*ni Van Eemeren
23rd November 2014, 10:12
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Het is goed dat men nieuwe anticonceptiemiddelen probeert te zoeken om zo ongewenste zwangerschappen te voorkomen en minder abortussen te hebben, maar dit lijkt wel heel extreem...
Als je het zo hoort, lijkt het precies ook niet zo heel gezond voor de eileiders. Klemmen open, klemmen dicht, klemmen open... Daarmee wordt de eileider toch beschadigd? Ik zou het precies nooit gebruiken omdat ik er denk ik ook niet zeker van zou zijn of het werkt. Oke dat is bij elke anticonceptie dat er altijd wel een kans bestaat dat het misloopt, maar ik vind dit er precies wat over... Uiteraard ben ik wel blij dat ze hierover nadenken en proberen oplossingen te zoeken voor vaak voorkomende problemen!