PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Leerlingen moeten zich bij studiekeuze minder laten leiden door ouders en leraars’


naomi.di*rckx
18th November 2014, 19:11
[SIZE=4]‘Leerlingen moeten zich bij studiekeuze minder laten leiden door ouders en leraars’
[/SIZE]
Leerlingen die de overgang maken naar de tweede graad van het secundair onderwijs, laten zich bij hun studiekeuze nog te veel leiden door de goedbedoelde raad van ouders en leraars. Dat blijkt uit het onderwijsloopbaanonderzoek dat bij de Vlaamse leerlingen werd opgezet. ‘We willen dat er minder gekozen wordt op basis van wat ouders en leraars normaal vinden’, klinkt het dinsdag bij de Vrije CLB-Koepel.

'De studiekeuze die bij de overgang naar de tweede graad van het secundair onderwijs gemaakt wordt, is erg belangrijk omdat het om een behoorlijk definitieve keuze gaat', zo zegt Johan David, de verantwoordelijke voor de onderwijsloopbaanbegeleiding bij de Vrije CLB-Koepel.

Toch blijkt uit het OLB-onderzoek dat maar weinig leerlingen zelf op zoek gaan naar informatie om die belangrijke studiekeuze te onderbouwen. De leerlingen kiezen daardoor te weinig voor een richting die hen echt interesseert. 'De keuze wordt doorgaans gemaakt op aanraden van leraars en ouders, die zich laten leiden door de capaciteiten en de schoolresultaten van de leerling', zegt Johan David.

Fundamenteel fout

'Dat advies wordt doorgaans gelaten door de leerlingen ondergaan. En daardoor wordt er niet gekozen op basis van hun belangstelling en innerlijke motivatie. Dat is fundamenteel fout', aldus nog David, die erop wijst dat een autonome studiekeuze de motivatie en leergierigheid van leerlingen verhoogt.

Het OLB-onderzoek werd twee jaar geleden opgezet om het studieloopbaanproces bij middelbare scholieren in kaart te brengen. Bij 626 leerlingen uit het tweede jaar werd nagegaan welke factoren een invloed hebben op de studiekeuze bij de overgang naar het derde middelbaar. De centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s), de hogescholen Howest, Thomas More en Vives, en de UGent, KULeuven en VUB hebben meegewerkt aan het onderzoek. De volledige resultaten van het OLB-onderzoek worden woensdag voorgesteld op een studiedag in de hogeschool Howest in Kortrijk.

Bron: De standaard,http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01382617, 18/11/14, 19:06.

Eigen mening: Toen ik van het 2de middelbaar naar het 3de middelbaar ging is er totaal geen informatie gegeven. De keuze was voor mij simpel. Ik wou een richting met leuke vakken. Daar heb ik mijn grote fout in gemaakt. Mijn ouders en leerkrachten raadden me toen aan om TSO te gaan doen. Maar ik had beter bij ASO bleven. Dit is mijn persoonlijke ervaring en dat is al enkele jaren geleden. Dat ze daar nu pas werk gaan van maken is wel absurd. Leerlingen moeten uiteraard wel begeleiding krijgen van ouders. Maar ze moeten ook hun eigen ding kunnen kiezen. Als iemand die heel slim is en ASO doet liever hout in TSO wilt gaan doen. Of iets totaal anders ligt de keuze bij de leerling zelf. Elk kind moet zijn eigen keuzes kunnen maken. Of de ouders en leerkrachten dit nu afraden of niet.