PDA

Bekijk de volledige versie : KU Leuven verbiedt studenten samenvatting van lessen te verkopen


j*rie.willems
18th November 2014, 08:29
Studenten van de KU Leuven mogen niet langer samenvattingen van cursussen en notities van colleges tegen betaling aanbieden aan medestudenten.

Het universiteitsbestuur bindt zo de strijd aan met commerciële websites die een bloeiend handeltje onder studenten mogelijk maken. ‘Als studenten die websites informatie blijven toespelen, zullen we tegen die sites juridische stappen ondernemen’, zegt vicerector Rik Gosselink.

‘We zijn er niet tegen dat studenten elkaar helpen’, vervolgt Gosselink. ‘We moedigen zelfs aan dat ze samenvattingen en notities uitwisselen, als dat maar gratis gebeurt. Zodra er geld voor wordt gevraagd, is een ethische grens overschreden. Bovendien wordt dan het auteursrecht van de prof geschonden: een student mag niet zomaar passages uit boeken of fragmenten uit lessen van profs vrijgeven en daar geld voor vragen.’

Bron:
De Standaard, 18 november 2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01381604

Commentaar:
Hier ben ik het over het algemeen wel mee eens. Ik vind het niet kunnen dat je mensen laat betalen om gebruik te maken van jouw samenvattingen. Dit zou misschien tot gevolg kunnen hebben dat veel studenten niet meer naar de les komen omdat ze toch weten dat ze aan samenvatting geraken. Daarnaast heb je nog het feit dat dit verkopen van samenvattingen een soort van zwart werk is. Bovendien wanneer je een samenvatting van iemand koopt, ga je er automatisch vanuit dat deze inhoudelijk correct is. Terwijl je nergens de garantie krijgt dat dit effectief het geval is. Ik begrijp wel dat je soms notities van iemand leent, ik doe het namelijk zelf ook, het kan altijd wel eens zijn dat je op de ene of andere manier niet in de les kan geraken. Wanneer dit echter sporadisch gebeurt, denk ik dat vrienden wel bereid zijn om hun notities uit te lenen.

J*rine.Storms
18th November 2014, 13:14
Ik heb een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel. Ergens ben ik het wel eens met wat in het artikel vermeld staat en J*rie haar mening hierover. De inhoud van een samenvatting kan inderdaad niet kloppen en geld vragen voor een samenvatting is misschien wel 'zwart' werk. Maar langs de andere kant beslist de koper hier zelf over. Ik denk dat de koper zelf wel beseft dat het kan zijn dat de inhoud misschien niet volledig is en dus zelf de gok waagt. Ik vind ook dat de maker van de samenvatting hier geld voor mag vragen. Er zullen ook mogelijkheden zijn om gratis aan samenvattingen te geraken dus de verkoper kan geld vragen, het is geen garantie dat iemand de samenvattingen koopt. Je hebt zelf ook veel tijd in je samenvattingen gestoken. Ik maak zelf ook altijd samenvattingen en ik maak deze eigenlijk nooit publiek. Enkel mijn 'beste' vrienden waarvan ik soms iets terug krijg zullen mijn samenvattingen te zien krijgen aangezien er veel tijd is gekropen in het maken ervan. Daarom dat ik het ergens wel goed vind dat er mensen zijn dat hun samenvattingen verkopen. Deze personen maken hun samenvatting wel publiek toegankelijk en aangezien er veel tijd en werk in kruipt vind ik dat ze hiervoor een prijs mogen vragen. Als je deze prijs niet wilt betalen kan je nog altijd een gratis samenvatting zoeken of ... er zelf één maken.