PDA

Bekijk de volledige versie : KU Leuven weigert zwaar gebuisden: andere uniefs 'not amused'


Sarah.D*cembry
17th November 2014, 08:10
KU Leuven weigert zwaar gebuisden: andere uniefs 'not amused'

Andere universiteiten hekelen gebrek aan overleg en vrezen chaos

Andere universiteiten zijn niet gelukkig met de beslissing van de KU Leuven om slecht scorende studenten na één jaar uit de opleiding te weren. Ze zijn niet te spreken over de plannen en vrezen chaos. "Je moet mensen de kans geven zich te herpakken."
De KU Leuven wil studenten weigeren die na de herexamens van het eerste jaar minder dan 20 tot 30 procent van de opgenomen studiepunten halen. Concreet betekent dit dat een voltijds student 12 tot 18 van de 60 studiepunten moet behalen. In de praktijk komt dit overeen met drie tot vijf vakken.

Wie het niet haalt, zal een jaar geweerd worden, bevestigt rector Rik Torfs. "Het plan moet nog worden goedgekeurd, maar dat zal geen probleem zijn. Iedereen is voorstander en ook de studenten lijken het te steunen. De invoering kan al volgend academiejaar gebeuren, al is dat nog niet beslist." Het voorstel past volgens de KU Leuven in de verdere rationalisering van overheidsmiddelen, waar minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voor pleit.

Vrijstellingen
Het kan een gevaarlijk precedent zijn, omdat het een chaos wordt als universiteiten afzonderlijk ingrijpende maatregelen gaan nemen
Alain Verschoren, rector Universiteit Antwerpen
Vorig jaar telde de KU Leuven 1.545 eerstejaars die minder dan 30 procent haalden. 345 van hen schreven zich opnieuw in voor dezelfde opleiding. Die groep zou in de toekomst dus geweerd worden. Gemiddeld zouden veertien studenten van die groep nog hun diploma halen.

"Deze groep studenten mag wel beginnen aan een andere richting aan de KU Leuven", benadrukt Torfs. "Het gebeurt dat jongeren simpelweg verkeerd hebben gekozen en erachter komen dat een andere opleiding beter bij hen past. Bovendien zijn er vrijstellingen mogelijk, bijvoorbeeld bij ziekte of een overlijden van een naaste. Als dat een effect heeft op de studievoortgang, dan zijn er natuurlijk geen gevolgen aan verbonden."

De KU Leuven steunt voor deze beslissing op eigen cijfers. Ongeveer een kwart van de eerstejaars haalt minder dan 30 procent van de opgenomen studiepunten. Van diegenen die zich herinschrijven, behaalt amper 6,5 procent een bachelordiploma. Wie minder haalt dan 20 procent, heeft zelfs maar 5,6 procent kans om de studie succesvol af te maken. Wie hoger scoort dan 30 procent, ziet meteen zijn diplomakansen de lucht in schieten. Bij 40 procent heb je 16 procent kans op een bachelordiploma

Andere universiteiten zijn minder te spreken over de plannen van de KU Leuven. "Ik betreur dat dit initiatief niet in overleg tot stand is gekomen", zegt Alain Verschoren, rector van de Universiteit Antwerpen. "Het is bespreekbaar, maar ik sta er niet om te springen. Het kan een gevaarlijk precedent zijn, omdat het een chaos wordt als universiteiten afzonderlijk ingrijpende maatregelen gaan nemen."
Extra concurrentie
Als iedereen na zes of zeven jaar sukkelen uiteindelijk toch zijn diploma behaalt, wat is zo'n universitaire graad dan nog waard?
Didier Pollefeyt, vicerector onderwijsbeleid KU Leuven
Volgens de UHasselt moet dit op Vlaams niveau bij decreet worden geregeld. "Als het wordt geïntroduceerd, dan moet het voor iedereen gelden", stelt rector Luc De Schepper. "Anders kan er extra concurrentie ontstaan tussen de verschillende instellingen en dat is maatschappelijk gezien niet wenselijk."

Ook Universiteit Gent heeft geen gelijkaardige plannen. "Wij denken wel na hoe we de doorstroom van studenten kunnen verbeteren", zegt onderwijsdirecteur Kris Versluys. "Maar ingrijpen bij eerstejaars? Ik denk niet dat dat de beste oplossing is. Je moet mensen de kans geven zich te herpakken."

Voor Didier Pollefeyt, vicerector onderwijsbeleid van de KU Leuven en een van de architecten van het plan, gaat de discussie ruimer. "Dit gaat over de kwaliteit van ons universitair onderwijs. Als iedereen na zes of zeven jaar sukkelen uiteindelijk toch zijn diploma behaalt, wat is zo'n universitaire graad dan nog waard?"

Bron: De morgen; http://www.demorgen.be/binnenland/ku-leuven-weigert-zwaar-gebuisden-andere-uniefs-not-amused-a2122899/ ; (17/11/2014)

Eigen mening: Ik weet niet zeker of zwaar gebuisde weigeren zo’n goed idee is. Het kan toch goed zijn dat deze studenten nog moesten wennen aan het eerste jaar universiteit. De overstap van de secundaire school naar het hoger onderwijs kan soms erg zwaar zijn en sommige studenten hebben gewoon een beetje meer tijd nodig. Het kan ook dat de student in kwestie een verkeerde richting gekozen heeft en dan is het wel goed dat hij geweigerd wordt dezelfde richting te herbeginnen, zo kiest hij misschien een richting die beter bij hem past. Ik vind dat als er zo’n regel wordt ingevoerd dat alle universiteiten deze regel moeten nastreven of dat geen enkele universiteit dit mag toepassen. Een algemeen voorschrift, vind ik in deze kwestie noodzakelijk.

E*elien.segers
17th November 2014, 15:53
Ik denk dat het voor vele leerlingen wel een oplossing zou zijn. Soms blijven ze proberen, maar wordt het niks. Studeren kost veel geld en vanaf volgend jaar nog meer. Als je de richting niet aan kunt moet je een andere kiezen en niet blijven proberen tot het lukt.