PDA

Bekijk de volledige versie : KU Leuven bant slechte student voor één jaar


Loes.B*onen
16th November 2014, 20:10
De KU Leuven werkt aan een maatregel die slecht presterende studenten een jaar lang de toegang tot de studie te ontzeggen. Het voorstel wordt breed gesteund, onder meer door de Studentenraad van de universiteit.

De maatregelen staan in het studentenmagazine Veto. Daardoor zou ongeveer een kwart van de eerstejaarsstudenten aan het einde van het jaar tegen een ban aanlopen. Door de steun van de Studentenraad lijkt weinig de nieuwe regels nog in de weg te staan.

3 of 4 vakken
De universiteit neemt vooral studenten in het vizier die in hun eerste jaar 30 procent of minder Cumulatieve Studie-efficiëntie (CSE) halen. Dat staat doorgaans gelijk aan 18 studiepunten of drie tot vier vakken. Ongeveer een kwart van alle studenten in het eerste jaar zouden onder die drempel blijven steken.

Slaagcijfers
De universiteit zegt bij monde van vice-rector Onderwijsbeleid, Didier Pollefeyt, in Veto dat 'er veel te lage slaagcijfers in alle bacheloropleidingen zijn. We willen studenten sneller laten heroriënteren.' Pollefeyt overtuigde ook de Studentenraad van de universiteit, door te wijzen op de statistieken. Daaruit blijkt dat van de studenten die in hun eerste jaar 30 procent van hun CSE halen, slechts 6,5 procent uiteindelijk ook een diploma haalt.

Tegenvaller
Voor de KU Leuven zelf lijkt de verstrenging in eerste instantie een financiële tegenvaller: de universiteit krijgt zijn financiering op basis van het aantal vakken waarvoor studenten zich inschrijven. Of ze die uiteindelijk ook halen of niet doet er verder niet toe. Pollefeyt zegt daarover in Veto: 'We verliezen mogelijk geld door deze maatregel. Maar we gaan volop voor kwaliteit. Omdat we minder moeten investeren in studenten die het niet kunnen halen, kunnen we tijd en middelen herinvesteren in studenten die het wel zouden halen.'

Mijn mening: Ik heb dit artikel gevonden in De Tijd van 16 november 2014. Persoonlijk vind ik het geen goed idee om eerstejaarsstudenten die juist van de middelbare school komen, en die zich nog moeten aanpassen aan het leven op de universiteit op deze manier aan te pakken. Voor studenten die al voor de tweede of derde keer een eerste jaar doen vind ik dit wel een goede regel. Maar studenten die pas van het middelbaar zijn gekomen, vind ik dit nogal een strenge regel, maar langs de andere kant zou het een goede motivatie zijn om te slagen. Als studenten echt graag die richting volgen, zullen ze met voldoende motivatie het wel halen.