PDA

Bekijk de volledige versie : Dit is waar we aan doodgaan: check voor uw leeftijd de belangrijkste doodsoorzaak


Senne.V*nRompuy
14th November 2014, 12:00
[SIZE=5]Dit is waar we aan doodgaan: check voor uw leeftijd de belangrijkste doodsoorzaak[/SIZE]

Uit nieuwe cijfers die Jo Vandeurzen, Vlaams minister voor Welzijn gisteren heeft voorgesteld blijkt dat er in 2012 in totaal 60.335 inwoners stierven in het Vlaams Gewest. Het hoogste aantal in 15 jaar. Van die sterfgevallen blijken steeds minder mensen te overlijden aan kanker en hart- en vaatziekten. Zelfdoding, borst- en longkanker blijven wel de belangrijkste doodsoorzaken voor mensen onder de 65 jaar.

Het hoge aantal sterfgevallen in 2012 valt deels te verklaren door de extreem koude winter van dat jaar. Door deze hogere cijfers, voornamelijk in februari en maart is ook de levensverwachting in Vlaanderen niet verder gestegen zoals de voorbije jaren. Mannen hebben bij geboorte een levensverwachting van 78,9 jaar, vrouwen van 83,6 jaar. "De levensverwachting blijft wel hoog in Vlaanderen, daar mogen we blij mee zijn. We zien ook in onze buurlanden dat de koude winter de levensverwachting gestabiliseerd heeft, maar dat is waarschijnlijk een tijdelijk effect", aldus minister Vandeurzen.

Belangrijkste doodsoorzaken
Verder verschillen de belangrijkste doodsoorzaken in Vlaanderen per leeftijdscategorie en geslacht:

• Bij mannen vanaf 80 jaar en vrouwen vanaf 70 jaar blijken vooral cerebrovasculaire aandoeningen (zoals hersenbloedingen) en hartaandoeningen gevaarlijk.
• Jongeren (van 20 tot 39 jaar) sterven dan weer het vaakst door zelfmoord. Dit zowel bij mannen als vrouwen. Bij mannen blijft zelfmoord zelfs de belangrijkste doodsoorzaak tot 54 jaar.
• Vanaf de leeftijd van 40 jaar wordt bij vrouwen borstkanker de belangrijkste doodsoorzaak.
• Longkanker is dan weer de belangrijkste doder bij mannen en vrouwen van 55 tot 65 jaar, en bij mannen nog tot 79 jaar.

Preventie
"Longkanker, borstkanker en zelfdoding kosten ons veel jonge levens. Het zijn drie doders waar we met preventie zwaar op blijven inzetten. Voor zelfdoding willen we met de zelfmoordlijn 1813 en heel wat andere acties tegen 2020 het aantal zelfdodingen met 20% doen dalen. Bij borstkanker is een vroege detectie de beste manier om de kans op overleving te verhogen. Het bevolkingsonderzoek naar borstkanker biedt daarvoor de meest kwalitatieve opsporing aan voor vrouwen van 50 tot 69 jaar. En longkanker is uiteraard gerelateerd aan roken. In 2015 gaan we naar een nieuwe gezondheidsdoelstelling rond tabak- en ander middelengebruik", verklaart Vandeurzen.

Dalende sterftecijfers
De gestandaardiseerde sterftecijfers, die rekening houden met de veroudering van de bevolking, blijven de laatste 15 jaar steeds dalen. Hoewel ook hier 2012 iets hoger eindigt dan 2011, ligt het cijfer wel duidelijk lager dan 2010. Dat dankzij een daling aan sterftes door hart- en vaataandoeningen (-35% bij mannen en vrouwen), ziekten van het ademhalingsstelsel (- 39% bij mannen en -30% bij vrouwen) en kanker en andere nieuwvormingen (- 15% bij mannen en -8% bij vrouwen).

Opmerkelijk is ook een aanhoudende daling van de zogenaamde "primair vermijdbare sterfte", dat zijn sterfgevallen die door goede preventie vermeden kunnen worden.

(Bijhorende grafieken en documentatie staan op de website, link onderaan)

Bron: De Morgen, vrijdag 14/11/2014
http://www.demorgen.be/wetenschap/dit-is-waar-we-aan-doodgaan-check-voor-uw-leeftijd-de-belangrijkste-doodsoorzaak-a2119929/

Eigen mening:
Ik vind het ten eerste zeer erg dat zelfmoord nog altijd één van de meest voorkomende doodsoorzaken is bij jongeren. Dit wijst er op dat er nog steeds veel mensen zijn die zich niet goed in hun vel voelen. Wat me ook opviel is dat er nog heel veel jongeren sterven in het verkeer. Dit wijst erop dat jongeren toch nog te wild rijden met de wagen/bromfiets. Dit zal niet bij iedereen de oorzaak zijn, maar in de actualiteit komt het toch nog heel veel voor dat er jongeren verongelukken met hun eigen wagen of bromfiets. Denk maar eens terug aan het ongeval dat onlangs is gebeurd waar 7 jongeren zijn verongelukt tussen 15 en 23 jaar op de autosnelweg. Ze zaten met zeven in een auto waar ze wettelijk maar met vijf personen mochten inzitten, dit is zeer onverantwoordelijk. Wat ik ook interessant vind is dat aan long- en borstkanker ook nog veel mensen sterven. Longkanker wijst erop dat er toch nog altijd te veel mensen te veel roken, van mij mogen sigaretten gewoon afgeschaft worden omdat deze in mijn ogen geen enkel nut hebben. Niet bij iedereen is roken de oorzaak van longkanker, maar uit onderzoek blijkt toch dat het roken van sigaretten de belangrijkste oorzaak is. Borstkanker kan je jammer genoeg niet voorkomen.

S*effi.Goetschalckx
15th November 2014, 11:33
Het is positief dat men dankzij onderzoek weet wat de voornaamste doodsoorzaken zijn maar persoonlijk hoef ik dit niet te weten. Je moet hier allemaal niet bij stil staan. Je gezondheid is je grootste rijkdom, dat heb ik uit ervaring wel ondervonden. Ik vind dus ook dat je gewoon van je leven moet genieten zonder stil te staan en te gaan piekeren wat je allemaal zou kunnen krijgen binnen een bepaalde leeftijd. Het is inderdaad zo dat overal waar je komt je wel het woord kanker, hersenbloeding, hartinfarct etc hoort. Ik sta hier zelf allemaal niet meer bij stil. Carpe Diem! Pluk de dag, geniet van elke dag die je hebt alsof het je laatste dag is. Zo zal je nooit kunnen beklagen dat je geen fantastisch leven hebt gehad. Als je nu op wereldreis wil gaan, doe dat dan gewoon nu en niet binnen 40 jaar omdat je dan plots bejaard bent en dan tijd hebt. Doe gewoon alles wat je wil doen want voor je het weet kan je leven gedaan zijn. Ik sta er niet meer bij stil en geniet gewoon van elke dag! Piekeren over aandoeningen, ziektes heeft geen zin. Het belemmert alleen maar je levenslust!