PDA

Bekijk de volledige versie : Mogen homo's binnenkort bloed doneren in de VS?


Kayleigh.H*ygaerts
14th November 2014, 10:01
Voor het eerst heeft een federaal adviescomité aangeraden dat de Verenigde Staten de wet, die homo's verbiedt bloed te doneren, verzacht. Dat schrijft nieuwswebsite Huffington Post.
Volgens een nieuw advies van de U.S. Health and Human Services' Advisory Committee on Blood and Tissue Safety and Availability zouden homo's bloed kunnen doneren na één jaar van gehele onthouding. Dat is een versoepeling van het huidige beleid: vanaf het moment dat een man seks heeft gehad met een andere man mag hij de rest van zijn leven geen bloed meer geven.

Het nieuwe advies is niet dwingend, maar het comité wordt wel als een betrouwbare bron voor richtlijnen beschouwd in de VS. Volgende maand buigt de Food and Drug Administration zich over de nieuwe bevindingen, alvorens te beslissen of het beleid gewijzigd wordt.

Maar voorstanders van een aanpassing van de wet noemen de aanbevelingen alvast een gigantische stap voorwaarts. Human Rights Campaign (HRC) vindt ze dan weer niet ver genoeg gaan en zou de ban liever in zijn geheel zien verdwijnen. "Deze aanbeveling - hoewel ze al een grote verbetering is van het huidige beleid - schiet tekort, want het blijft homoseksuele en biseksuele mannen stigmatiseren. Dat weerhoudt hen ervan bloed te doneren dat levens kan redden, en dat enkel en alleen omwille van hun seksuele oriëntatie", aldus David Stacy van de HRC.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2120625/2014/11/14/Mogen-homo-s-binnenkort-bloed-doneren-in-de-VS.dhtml

Eigen mening: Waarom zouden zij geen bloed mogen doneren? Het is toch niet omdat ze met een andere man geslachtsgemeenschap hebben dat ze dan ook meteen ziektes hebben? Al het bloed dat kan gedoneerd worden zouden ze moeten doneren. Ze klagen altijd dat er tekort is aan bloed, awel de oplossing ligt voor u. Levens redden is toch belangrijker, dan moeilijk doen over wie of wel bloed mag geven?

D*de.Ooms
14th November 2014, 11:12
Mijn menig:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit had gehoord dat homo's geen bloed mogen doneren in de VS. Maar het is veruit een van de belachelijkste regels die ik ooit heb gehoord.
Er gewoon vanuit gaan dat mannen die met een andere man geslachtsgemeenschap hebben ziektes hebben is echt idioot.
Al het bloed dat hetero's, homo's,... willen doneren is heel belangrijk. Daarom zouden ze het bloed van homo's gewoon moeten testen op ziektes net zoals ze dat van hetero's moeten controleren, want ook hetero's kunnen ziektes oplopen.
Ik hoop dus dat ze in de VS die regel snel overboord gooien want hij slaagt nergens op.