Lotte.G*ens
14th November 2014, 09:46
Leger bestelde te veel en te grote vliegtuigen
‘Het leger heeft te veel en te grote nieuwe militaire vrachtvliegtuigen besteld’, dat vertelden bronnen bij Defensie aan de VRT. Na de plannen om het leger af te slanken, zijn de zeven nieuwe vrachtvliegtuigen niet langer nuttig.
In 2011 werden zeven nieuwe vrachtvliegtuigen besteld. De A400M’s moeten in 2020 de verouderde C130’s vervangen. Maar gisteren maakte minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) besparingsplannen bekend, waar ook een sterke afslanking van het leger deel van uitmaakt. Het leger telt nu nog 32.000 manschappen, dat zouden er na de afslanking 25.000 tot 27.000 worden zeggen ingewijden. Al schatten sommigen dat het zelfs tot 20.000 zou kunnen gaan. Toen de vliegtuigen besteld werden, ging men uit van 47.000 manschappen.
Door die inkrimping van de troepen, zullen de nieuwe vrachtvliegtuigen te veel en te groot zijn voor ons leger. Bovendien is de A400M ‘ettelijke keren duurder in gebruik’, zegt gewezen generaal Hubert De Vos.
Als er dan nog geïnvesteerd wordt in nieuwe F16’s, een aankoop die de regering al van plan is, vreest defensiespecialist Alexander Mattelaer van de VUB dat er geen ruimte meer overblijft voor nieuwe investeringen. ‘De veelzijdigheid van het leger zal dan moeilijk in stand te houden zijn. Dan blijven enkel de kerncapaciteiten over, en dat is pijnlijk, want we weten niet welke toekomst ons te wachten staat.’
Bron: door sdv | Bron: vrt
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141114_01374915
Mening: Een harde klap betekent dit. Er zijn overal besparingen, zelfs op plaatsen en manieren waarop ik het liever niet zie, zoals bij het leger. Zij staan in voor de nationale veiligheid samen met de politie, en als er niet meer geïnvesteerd wordt op het leger, wat gebeurt er dan met hun? Allerlei taken vallen voor hun weg en dat is niet meteen een aangenaam gegeven, ook zij zullen de besparingen voelen. Ik vind het best erg dat het leger in 2011 de mogelijkheid krijgt om zich uit te breiden en te investeren in nieuwe vliegtuigen. Maar nu het puntje bij paaltje komt, zullen zij de besparingen eens zo hard voelen.
‘Het leger heeft te veel en te grote nieuwe militaire vrachtvliegtuigen besteld’, dat vertelden bronnen bij Defensie aan de VRT. Na de plannen om het leger af te slanken, zijn de zeven nieuwe vrachtvliegtuigen niet langer nuttig.
In 2011 werden zeven nieuwe vrachtvliegtuigen besteld. De A400M’s moeten in 2020 de verouderde C130’s vervangen. Maar gisteren maakte minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) besparingsplannen bekend, waar ook een sterke afslanking van het leger deel van uitmaakt. Het leger telt nu nog 32.000 manschappen, dat zouden er na de afslanking 25.000 tot 27.000 worden zeggen ingewijden. Al schatten sommigen dat het zelfs tot 20.000 zou kunnen gaan. Toen de vliegtuigen besteld werden, ging men uit van 47.000 manschappen.
Door die inkrimping van de troepen, zullen de nieuwe vrachtvliegtuigen te veel en te groot zijn voor ons leger. Bovendien is de A400M ‘ettelijke keren duurder in gebruik’, zegt gewezen generaal Hubert De Vos.
Als er dan nog geïnvesteerd wordt in nieuwe F16’s, een aankoop die de regering al van plan is, vreest defensiespecialist Alexander Mattelaer van de VUB dat er geen ruimte meer overblijft voor nieuwe investeringen. ‘De veelzijdigheid van het leger zal dan moeilijk in stand te houden zijn. Dan blijven enkel de kerncapaciteiten over, en dat is pijnlijk, want we weten niet welke toekomst ons te wachten staat.’
Bron: door sdv | Bron: vrt
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141114_01374915
Mening: Een harde klap betekent dit. Er zijn overal besparingen, zelfs op plaatsen en manieren waarop ik het liever niet zie, zoals bij het leger. Zij staan in voor de nationale veiligheid samen met de politie, en als er niet meer geïnvesteerd wordt op het leger, wat gebeurt er dan met hun? Allerlei taken vallen voor hun weg en dat is niet meteen een aangenaam gegeven, ook zij zullen de besparingen voelen. Ik vind het best erg dat het leger in 2011 de mogelijkheid krijgt om zich uit te breiden en te investeren in nieuwe vliegtuigen. Maar nu het puntje bij paaltje komt, zullen zij de besparingen eens zo hard voelen.