PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse regering behoudt schoolpremie


g*elle.jansen
10th November 2014, 15:14
[SIZE=4]Vlaamse regering behoudt schoolpremie[/SIZE]

De Vlaamse regering behoudt de schoolpremie, de toelage die jaarlijks 2,7 miljoen kinderen te beurt valt. Dat bevestigde Vlaams minister van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), aan de Tijd. Elk jaar krijgen 2,7 miljoen kinderen in augustus een schoolpremie, een toelage bovenop de kinderbijslag van juli. De premie moet de kosten voor de ouders van schoolgaande kinderen drukken. Het exacte bedrag is afhankelijk van de leeftijd.

De toelage verminderde de jongste jaren omdat de federale regering erop bespaarde. Zo daalde het bedrag van de schoolpremie dit jaar opnieuw met 15 procent. Sinds 1 juli is Vlaanderen echter bevoegd voor de materie. Verwacht werd dat de Vlaamse regering de schoolpremie zou afschaffen. In het Vlaams regeerakkoord staat letterlijk dat 'leeftijdsgebonden toeslagen bij de kinderbijslag worden afgeschaft'.

In augustus liet Vandeurzen nog niet in zijn kaarten kijken. Maar nu zegt zijn woordvoerster aan De Tijd dat de schoolpremie niet wordt afgeschaft.

Bron: De Morgen 10/11/2014
Mening:
Ik hoop dat de woordvoerster effectief de waarheid spreekt. Ik zou het enorm jammer vinden dat de schoolpremie zou worden afgeschaft want het zou voor vele ouders een tegenslag zijn. Alles wordt vandaag de dag duurder, maar de ouders worden er soms niet meer in gesteund. Het kostenplaatje voor de ouders loopt al snel op: materiaal, excursies, vervoer, ... De overheid moet misschien wel besparen op onderwijs, maar daar mogen de scholen en de ouders niet zomaar voor opdraaien. Ik vind dat men de ouders moet steunen bij de studies van hun kind.

VeerleGrauwm*ns
10th November 2014, 20:32
Schoolpremie afschaffen vind ik sowieso geen goede oplossing. Onderwijs is een recht dat elk kind zou moeten hebben, bij ons is er ook de school plicht. Om dit dan gewoon duurder en duurder te maken, en dan ook nog eens de premies gaan afnemen, dat vind ik schandalig. De jongeren nu zijn toch de toekomst, dat zijn de personen die later het land gaan laten draaien. Als geld in de weg gaat komen van een goede opleiding, dan vind ik dat we verkeerd bezig zijn.
Ik vind het systeem dat ze in Nederland gebruiken voor de hoge scholen, een heel goed idee. Studenten kunnen leningen aangaan bij de overheid, en betalen dit terug eens ze vast aan het werk zijn. Of je ouders nu rijk of arm zijn, je hebt sowieso kansen om verder te studeren.