Shanice V*n Gorp
9th November 2014, 11:49
"De regering lacht met honderdduizenden treinreizigers"
Het schrappen van niet-rendabele treinen en die vervangen door bussen, is onaanvaardbaar voor TreinTramBus. Volgens de belangenorganisatie voor gebruikers van het openbaar vervoer voert minister Galant "een afbraakbeleid". Ook oppositiepartijen Groen en sp.a zijn niet te spreken over de plannen, die volgens hen nog meer files zullen veroorzaken. "De regering lacht met honderdduizenden treinreizigers."
"Toen de besparingen een maand geleden waren aangekondigd, werd verteld dat die niet ten koste van de reizigers zullen gaan", steekt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren van wal. "Nochtans vrezen we dat de attractiviteit van het openbaar vervoer er nu op achteruit gaat." In december 2012 werden al treinen met een lage bezetting afgeschaft, wat ook zal gebeuren met het nieuwe NMBS-vervoersplan in december dit jaar.
Hij wijst ook op het contrast met de subsidiëring voor bedrijfswagens, met 3,5 miljard euro per jaar een Europees record. De belangenorganisatie vreest dan ook dat de getroffen reizigers de vervangende bussen links zullen laten liggen en de wagen zullen nemen. Dat dreigt dan weer de files te doen aangroeien, luidt de kritiek nog.
Lachen met treinreizigers
Als alleen treinen die rendabel zijn nog verder kunnen blijven rijden, zullen op termijn enkel nog treinverbindingen overblijven op de grote assen. De meer landelijke gebieden zullen hun plan moeten trekken
Björn Rzoska (Groen)
Ook oppositiepartijen Groen en sp.a reageren misnoegd op de plannen om de niet-rendabele treinen te vervangen. "Regeringspartijen N-VA, CD&V en Open Vld schuiven zo een deel van de besparingsoefening door naar de Vlaamse regering, waar ze zelf ook in zetelen en die zelf ook een onaanvaardbaar zware besparingslogica hanteert", hekelen Vlaams fractieleider Björn Rzoska en Kamerlid Stefaan Van Hecke van Groen.
"De federale regering weet goed genoeg dat de Vlaamse regering niet zomaar in de bres zal springen om de treinlijnen die niet winstgevend zijn, te vervangen door busverbindingen. Diezelfde regeringspartijen hebben De Lijn immers net een loodzware besparing opgedrongen van jaarlijks 30 miljoen euro", aldus Rzoska.
"De regeringspartijen lachen met de honderdduizenden gebruikers van het openbaar vervoer", vindt Van Hecke. "Ze sturen een signaal uit dat er alternatieven mogelijk zijn terwijl ze net zo goed weten dat die nooit zullen worden ingevoerd door de Vlaamse regering." Hij waarschuwt dat de files alleen maar zullen toenemen door de besparingen op het openbaar vervoer.
Hij plaatst ook vraagtekens bij de gehanteerde besparingslogica. "Als alleen treinen die rendabel zijn nog verder kunnen blijven rijden, zullen op termijn enkel nog treinverbindingen overblijven op de grote assen. De meer landelijke gebieden zullen hun plan moeten trekken."
"Jaagt reizigers naar auto"
Het wordt dus meer betalen voor minder openbaar vervoer. Want van investeringen in een beter, sneller en comfortabeler aanbod is vooralsnog geen sprake
Joris Vandenbroucke (sp.a)
Sp.a-Kamerlid David Geerts stelt dat Galant eigenlijk het regionaal vervoer wil afschaffen. "Als minister Galant onrendabele lijnen wil schrappen, zijn het vooral deze lijnen tussen landelijke regio's en de provinciehoofdsteden. Maar het zijn juist deze lijnen die gebruikt worden door vooral werknemers en studenten, door mensen die niet beschikken over een bedrijfswagen", klinkt het. "Als dit plan door gevoerd wordt, wil dit zeggen dat er enkel treinen zullen rijden tussen de centrumsteden en de hoofdsteden. Mensen die buiten de stedelijke agglomeratie wonen, zijn er dan aan voor de moeite."
Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) oordeelt dat de plannen van Galant, net als de besparingsplannen van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bij De Lijn, de reizigers naar de auto jaagt. Hij vindt het ook cynisch dat de Vlaming zich aan een stijging van de tarieven bij De Lijn mag verwachten. Die beslissing valt normaal de komende dagen. "Dat wordt dus meer betalen voor minder openbaar vervoer. Want van investeringen in een beter, sneller en comfortabeler aanbod is vooralsnog geen sprake", luidt zijn kritiek.
TreinTramBus merkt op dat reizigers afhaken als treinen door bussen vervangen worden, wat ook in 1984 bleek. Toen zijn tal van kleine stations gesloten en de treinen die daar passeerden, vervangen door bussen. Een jaar later zijn die bussen dan weer afgeschaft wegens een gebrek aan belastingstelling, aldus woordvoerder Vanseveren.
Bron: De Morgen, 08/11/14
http://www.demorgen.be/binnenland/-de-regering-lacht-met-honderdduizenden-treinreizigers-a2115794/
Eigen mening: Ik vind het absoluut onredelijk dat men deze beslissing doorvoert. Enerzijds spreekt men over het aanmoedigen van het openbaar vervoer om zo het fileprobleem te bestrijden, anderzijds wil men nu de treinen met weinig reizigers simpelweg afschaffen. Er zijn erg veel studenten die vanuit landelijke gemeentes de trein nemen naar Leuven, Brussel, Antwerpen enzovoort om te gaan studeren. Het afschaffen van deze treinen is in strijd met het beleid omtrent het fileprobleem. Door deze treinen te vervangen door bussen creëren ze zeker niet voor iedereen een goede oplossing. Ten eerste is een bus vaak veel trager dan een trein, en niet iedereen heeft de tijd om een half uur langer onderweg te zijn. Ten tweede is een trein voor veel mensen een aangenamer vervoersmiddel dan een bus. Door deze beslissing raakt men net aan de personen die er elke dag voor zorgen dat er minder file is. Dit zijn de mensen die geen bedrijfswagen hebben. Het feit dat de overheid de Lijn net een enorme besparing heeft opgelegd geeft ook reeds aan dat er niet snel nieuwe investeringen in het openbaar vervoer zullen komen. De Belg zal dus meer moeten betalen voor minder kwalitatief openbaar vervoer.
Het schrappen van niet-rendabele treinen en die vervangen door bussen, is onaanvaardbaar voor TreinTramBus. Volgens de belangenorganisatie voor gebruikers van het openbaar vervoer voert minister Galant "een afbraakbeleid". Ook oppositiepartijen Groen en sp.a zijn niet te spreken over de plannen, die volgens hen nog meer files zullen veroorzaken. "De regering lacht met honderdduizenden treinreizigers."
"Toen de besparingen een maand geleden waren aangekondigd, werd verteld dat die niet ten koste van de reizigers zullen gaan", steekt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren van wal. "Nochtans vrezen we dat de attractiviteit van het openbaar vervoer er nu op achteruit gaat." In december 2012 werden al treinen met een lage bezetting afgeschaft, wat ook zal gebeuren met het nieuwe NMBS-vervoersplan in december dit jaar.
Hij wijst ook op het contrast met de subsidiëring voor bedrijfswagens, met 3,5 miljard euro per jaar een Europees record. De belangenorganisatie vreest dan ook dat de getroffen reizigers de vervangende bussen links zullen laten liggen en de wagen zullen nemen. Dat dreigt dan weer de files te doen aangroeien, luidt de kritiek nog.
Lachen met treinreizigers
Als alleen treinen die rendabel zijn nog verder kunnen blijven rijden, zullen op termijn enkel nog treinverbindingen overblijven op de grote assen. De meer landelijke gebieden zullen hun plan moeten trekken
Björn Rzoska (Groen)
Ook oppositiepartijen Groen en sp.a reageren misnoegd op de plannen om de niet-rendabele treinen te vervangen. "Regeringspartijen N-VA, CD&V en Open Vld schuiven zo een deel van de besparingsoefening door naar de Vlaamse regering, waar ze zelf ook in zetelen en die zelf ook een onaanvaardbaar zware besparingslogica hanteert", hekelen Vlaams fractieleider Björn Rzoska en Kamerlid Stefaan Van Hecke van Groen.
"De federale regering weet goed genoeg dat de Vlaamse regering niet zomaar in de bres zal springen om de treinlijnen die niet winstgevend zijn, te vervangen door busverbindingen. Diezelfde regeringspartijen hebben De Lijn immers net een loodzware besparing opgedrongen van jaarlijks 30 miljoen euro", aldus Rzoska.
"De regeringspartijen lachen met de honderdduizenden gebruikers van het openbaar vervoer", vindt Van Hecke. "Ze sturen een signaal uit dat er alternatieven mogelijk zijn terwijl ze net zo goed weten dat die nooit zullen worden ingevoerd door de Vlaamse regering." Hij waarschuwt dat de files alleen maar zullen toenemen door de besparingen op het openbaar vervoer.
Hij plaatst ook vraagtekens bij de gehanteerde besparingslogica. "Als alleen treinen die rendabel zijn nog verder kunnen blijven rijden, zullen op termijn enkel nog treinverbindingen overblijven op de grote assen. De meer landelijke gebieden zullen hun plan moeten trekken."
"Jaagt reizigers naar auto"
Het wordt dus meer betalen voor minder openbaar vervoer. Want van investeringen in een beter, sneller en comfortabeler aanbod is vooralsnog geen sprake
Joris Vandenbroucke (sp.a)
Sp.a-Kamerlid David Geerts stelt dat Galant eigenlijk het regionaal vervoer wil afschaffen. "Als minister Galant onrendabele lijnen wil schrappen, zijn het vooral deze lijnen tussen landelijke regio's en de provinciehoofdsteden. Maar het zijn juist deze lijnen die gebruikt worden door vooral werknemers en studenten, door mensen die niet beschikken over een bedrijfswagen", klinkt het. "Als dit plan door gevoerd wordt, wil dit zeggen dat er enkel treinen zullen rijden tussen de centrumsteden en de hoofdsteden. Mensen die buiten de stedelijke agglomeratie wonen, zijn er dan aan voor de moeite."
Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) oordeelt dat de plannen van Galant, net als de besparingsplannen van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bij De Lijn, de reizigers naar de auto jaagt. Hij vindt het ook cynisch dat de Vlaming zich aan een stijging van de tarieven bij De Lijn mag verwachten. Die beslissing valt normaal de komende dagen. "Dat wordt dus meer betalen voor minder openbaar vervoer. Want van investeringen in een beter, sneller en comfortabeler aanbod is vooralsnog geen sprake", luidt zijn kritiek.
TreinTramBus merkt op dat reizigers afhaken als treinen door bussen vervangen worden, wat ook in 1984 bleek. Toen zijn tal van kleine stations gesloten en de treinen die daar passeerden, vervangen door bussen. Een jaar later zijn die bussen dan weer afgeschaft wegens een gebrek aan belastingstelling, aldus woordvoerder Vanseveren.
Bron: De Morgen, 08/11/14
http://www.demorgen.be/binnenland/-de-regering-lacht-met-honderdduizenden-treinreizigers-a2115794/
Eigen mening: Ik vind het absoluut onredelijk dat men deze beslissing doorvoert. Enerzijds spreekt men over het aanmoedigen van het openbaar vervoer om zo het fileprobleem te bestrijden, anderzijds wil men nu de treinen met weinig reizigers simpelweg afschaffen. Er zijn erg veel studenten die vanuit landelijke gemeentes de trein nemen naar Leuven, Brussel, Antwerpen enzovoort om te gaan studeren. Het afschaffen van deze treinen is in strijd met het beleid omtrent het fileprobleem. Door deze treinen te vervangen door bussen creëren ze zeker niet voor iedereen een goede oplossing. Ten eerste is een bus vaak veel trager dan een trein, en niet iedereen heeft de tijd om een half uur langer onderweg te zijn. Ten tweede is een trein voor veel mensen een aangenamer vervoersmiddel dan een bus. Door deze beslissing raakt men net aan de personen die er elke dag voor zorgen dat er minder file is. Dit zijn de mensen die geen bedrijfswagen hebben. Het feit dat de overheid de Lijn net een enorme besparing heeft opgelegd geeft ook reeds aan dat er niet snel nieuwe investeringen in het openbaar vervoer zullen komen. De Belg zal dus meer moeten betalen voor minder kwalitatief openbaar vervoer.