PDA

Bekijk de volledige versie : "Federale regering kan Vlaams onderwijs geen indexsprong opleggen"


Shanice V*n Gorp
9th November 2014, 10:24
"Federale regering kan Vlaams onderwijs geen indexsprong opleggen"

De federale regering is niet langer bevoegd voor onderwijs in Vlaanderen, en kan dus geen indexsprong opleggen. Dat stelt de christelijke onderwijsvakbond COC.

Onderwijs is een bevoegdheid van de gewesten, argumenteert Jos Van Der Hoeven, de secretaris-generaal van de Christelijke Onderwijscentrale (COC). Daarom kan alleen de Vlaamse regering een indexsprong doorvoeren, schrijft deredactie.be.

"Volgens ons is de federale regering niet bevoegd om indexmaatregelen te nemen in het Vlaams onderwijs, want heel de loonsvorming is materie voor de Vlaamse regering", stelt Van Der Hoeven.

Als Vlaanderen toch zou beslissen om de indexsprong toe te passen, zijn verdere besparingen in het onderwijs niet meer nodig, aldus de vakbondsman. "Meer nog, dan kan de Vlaamse regering zelfs bijkomende tewerkstelling creëren omdat de opbrengst van de indexsprong groter is dan de besparingen die zij nog bijkomend wou opleggen op het onderwijs."

Bron: De Morgen, 9/11/14
http://www.demorgen.be/binnenland/-federale-regering-kan-vlaams-onderwijs-geen-indexsprong-opleggen-a2116023/

Eigen mening: Enerzijds is het goed dat de federale overheid het Vlaams onderwijs geen indexsprong kan opleggen, omdat dit nadelig zou zijn voor de personen die momenteel reeds in het onderwijs tewerkgesteld zijn. Anderzijds denk ik dat als deze beslissing toch zou vallen het niet enkel negatieve gevolgen zou hebben. Zo zou de overheid bijvoorbeeld bijkomende tewerkstelling kunnen creëren omdat de opbrengst van de indexsprong groter is dan de bijkomende besparingen die ze wilden opleggen. Voor ons als toekomstige leerkrachten is bijkomende tewerkstelling wenselijk omdat vandaag de dag een heleboel net afgestudeerde leerkrachten toch zonder werk blijven zitten.

j*nthe.vermeiren
9th November 2014, 19:44
Volgens mij is het totaal niet rechtvaardig. Als er voor iedereen een indexsprong komt, waarom zou het onderwijs (ook als is dit een Vlaamse bevoegdheid) er dan buiten vallen? Gelukkig heeft de minister van onderwijs reeds gereageerd op dit bericht. Zij maakte ook duidelijk dat men geen onderscheid zal maken tussen verschillende beroepen als er een indexsprong komt. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen. Naar mijn mening is dat niet meer dan juist. Ik ben echter wel benieuwd naar de gevolgen van zo'n indexsprong op de economie, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Ik denk dat het in deze kwestie belangrijk is dat er op een duidelijke manier gecommuniceerd wordt tussen het federale en het Vlaamse niveau.