PDA

Bekijk de volledige versie : 106 Belgen volgen nu opleiding tot priester


mathias.s*erkens
6th November 2014, 22:55
Aan de Belgische seminaries bereiden in het lopende academiejaar 2014-2015 zich 106 seminaristen voor op het priesterschap: 23 in het Nederlands en 83 in het Frans. Het aantal eerstejaars bedraagt 20: 5 Nederlandstaligen en 15 Franstaligen. Opvallend is dat twee Nederlandstalige kandidaat-priesters van het aartsbisdom Mechelen-Brussel hun opleiding volgen in Namen.

Het bisdom Antwerpen telt dit studiejaar 4 seminaristen, van wie 1 eerstejaar. In het bisdom Brugge studeren 10 seminaristen, van wie 3 eerstejaars. Het bisdom Gent moet het stellen met 2 seminaristen, het bisdom Hasselt heeft 3 seminaristen van wie 1 eerstejaar. Het aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft 4 Nederlandstalige seminaristen. Daarnaast heeft het aartsbisdom 49 seminaristen die een Franstalige priesteropleiding volgen. Het bisdom Doornik heeft 9 seminaristen, het bisdom Namen 21.

In het academiejaar 2012-2013 waren er 102 priesterstudenten aan de Belgische seminaries. Voor het studiejaar 2013-2014 zijn geen volledige statistieken beschikbaar.

Bron: Het Laatste Nieuws 6/11/2014
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2113569/2014/11/06/106-Belgen-volgen-nu-opleiding-tot-priester.dhtml

Mening:
Door al het negatieve nieuws over priester (zoals pedofilie) vindt ik het een goede zaak dat er terug een lichte stijging is bij het knelpuntberoep. Door de vooroordelen zijn mensen onzeker om het beroep priester uit te oefenen, maar ook deze mensen zijn nodig in onze samenleving.

J*LIE.VORSSELMANS
11th November 2014, 16:51
Ik vind het positief dat er mensen zijn die nog echt willen gaan voor zo'n priesteropleiding. Er zijn steeds minder priesters dus deze mensen betekenen veel voor de toekomst van het priesterschap. Wel sterk dat je voor een job kiest dat tegenwoordig alleen nog maar negatieve kritiek krijgt. Het is ook interessant om in een les te gebruiken, denk ik. Ik wil wel eens weten hoe leerlingen hierover denken.