PDA

Bekijk de volledige versie : Crevits wil meer EHBO in de klas


mitchell.b*ons
6th November 2014, 16:56
Minister van Ondewijs Hilde Crevits (CD&V) wil scholieren beter voorbereiden op een mogelijk ongeval door meer EHBO aan te bieden in de klassen. Dat verklaarde ze vandaag in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement op een vraag van Jean-Jacques De Gucht (Open Vld).

Volgens De Gucht is er momenteel te weinig aandacht voor Eerste Hulp Bij Ongevallen in de klas. In de eindtermen van het lager onderwijs is momenteel opgenomen dat de leerlingen in het geval van een noodsituatie in staat moeten zijn om de hulp van een volwassene in te roepen. Scholieren die het secundair onderwijs afronden moeten in staat zijn eerste hulp en reanimatie toe te dienen.

Bron:De Morgen, 6 november 2014
http://www.demorgen.be/binnenland/crevits-wil-meer-ehbo-in-de-klas-a2113620/

Mening:
Ik deel de mening van Jacques de Gucht (Open Vld) dat er te weinig aandacht is voor Eerste Hulp Bij Ongevallen in het onderwijs.

Ik vind het goed dat in de eindtermen van het lager onderwijs enkel vermeld staat dat een leerling, in geval van een noodsituatie, in staat moet zijn om de hulp van een volwassene in te roepen. Naar mijn mening kan je niet meer verwachten van kinderen op deze leeftijd. Ze hebben onvoldoende kennis over hoe ze zulke situatie moeten aanpakken en zullen snel in paniek slaan. Bijgevolg, is het inroepen van de hulp van een volwassene, die op een gewetensvolle manier de situatie kan aanschouwen en verdere stappen kan ondernemen (o.a. ambulance verwittigen), de enige juiste keuze.

Op de middelbare school moet elke school ertoe verplicht worden EHBO-opleidingen aan te bieden. Ik stel een opleiding voor de eerste, tweede en de derde graad voor waarbij elke opleiding één dag duurt. Je moet volgens mij namelijk stapsgewijs te werk gaan. Eerst de noodnummers leren, daarna windels / verbanden leren aanleggen en ten slotte iemand leren reanimeren. Aan het einde van de middelbare schoolloopbaan zou ik een theoretische proef en een praktische proef voorstellen. Op deze manier kan de vergaarde kennis omtrent EHBO getest worden en kan de inspectie effectief controleren of de eindtermen door de leerlingen behaald zijn. Indien men twee keer na elkaar niet slaagt op één of beide proeven moet je een bijkomstige EHBO-cursus volgen. Ik vind namelijk dat je dit naar dezelfde waarde moet schatten als een rijopleiding. Bij een rijopleiding moet je indien je twee keer niet geslaagd bent voor een examen toch ook een bijkomstig aantal uren aan de rijschool besteden. Bovendien, gaat het in beide gevallen om het redden van mensenlevens.