PDA

Bekijk de volledige versie : KU Leuven krijgt weer grotere K


Elien.S*mers
6th November 2014, 07:34
KU Leuven krijgt weer grotere K

06-11-14, 06.53u

Universitaire associatie wil haar katholieke identiteit sterker benadrukken
De Associatie KU Leuven, een verzameling van hogescholen en de Leuvense universiteit, wil haar katholieke identiteit opnieuw sterker in de verf zetten. 'We heroveren de K in de open betekenis van het woord.'

De Belgische bisschoppen, de raad van bestuur en de algemene vergadering van de associatie KU Leuven hebben zopas een nieuwe missietekst goedgekeurd. Daarin versterkt de associatie haar katholieke identiteit. In de bewuste tekst staat te lezen dat ze het christelijke verhaal erkent als het bevoorrechte uitgangspunt en de toetssteen voor humaniteit en zinvolheid. Verder wordt wel benadrukt dat de associatie de verschillende religies en levensbeschouwingen uitnodigt om mee in dialoog te treden.

In de vorige missietekst werd de katholieke identiteit van de associatie niet omschreven als de meest bevoorrechte. In die tekst stond toen te lezen dat de associatie haar opdracht wou uitvoeren geïnspireerd op het christelijke gedachtengoed, in dialoog met en in dienst van een open, pluralistische en interculturele samenleving. Het ging toen om een meer klassiek waardediscours dat de voorbije jaren ook in verschillende andere christelijke organisaties opgang maakte. Finaal lieten een aantal organisaties de verwijzing naar hun katholieke verleden zelfs wegvallen. Ook de KU Leuven overwoog die optie, al bleef alles uiteindelijk bij het oude.

Hedendaags Katholicisme
Het was tijd geworden om onze visie te vernieuwen en hem in een hedendaagse context te plaatsen.

Didier Pollefeyt, vicerector KU Leuven
Vandaag kiest de associatie echter opnieuw bewust voor haar katholieke identiteit. "Elk van de associaties heeft een bepaalde levensbeschouwelijke kleur", zegt Didier Pollefeyt, vicerector van de KU Leuven en mede-auteur van de missietekst. "De VUB is belijdend vrijzinnig, de UGent neutraal en de universiteit van Antwerpen staat voor actief pluralisme. De KU Leuven en haar associatie hebben altijd al gerefereerd naar het katholieke. Het was tijd geworden om onze visie te vernieuwen en hem in een hedendaagse context te plaatsen." De vorige missietekst stond immers nog vol referenties naar waarden uit de jaren zeventig, aldus Pollefeyt. "Ik spreek dan over universele waarden zoals kwaliteit en solidariteit. Die gooien we zeker niet overboord, maar dat zijn geen specifieke christelijke waarden. In de nieuwe tekst scherpen we de K wat aan, want dat is wat onze identiteit typeert."

Praktijk
In de missietekst staat uitdrukkelijk dat we diversiteit en dialoog binnen de associatie erkennen en waarderen. Hoewel onze traditie naar voren schuiven als geprivilegieerd, staan we open voor wie er een andere levensbeschouwing op nahoudt.

Didier Pollefeyt, vicerector KU Leuven
De associatie KU Leuven omvat onderwijsinstellingen van Limburg tot West-Vlaanderen, goed voor 102.000 studenten of zo'n 43 procent van alle studenten in het Vlaams hoger onderwijs. Sommige van die instellingen, de Leuvense internationale hogeschool Groep T bijvoorbeeld, staan erom bekend pluralistische instellingen te zijn. Wordt van hen nu ook verwacht dat zij hun identiteit zullen aanpassen? "Zij onderschrijven de nieuwe missietekst, wat betekent dat ze het christelijke verhaal erkennen", aldus Pollefeyt. "Die erkenning betekent niet dat iedereen nu katholiek moet zijn. Niet iedereen hoeft zich op dezelfde manier te positioneren. In de missietekst staat uitdrukkelijk dat we diversiteit en dialoog binnen de associatie erkennen en waarderen. Hoewel onze traditie naar voren schuiven als geprivilegieerd, staan we open voor wie er een andere levensbeschouwing op nahoudt." De nieuwe missietekst - en dat is wellicht het meest opmerkelijke aspect van deze herpositionering - hangt nauw samen met het discours rond paus Franciscus. Ook hij kiest voor een katholiek geloof waar de ramen uitdrukkelijk openstaan naar andere godsdiensten.

Praktijk
Wellicht zal er in de praktijk voorlopig weinig veranderen. Al enkele jaren is het vak religie, zingeving en levensbeschouwing een verplicht vak in het curriculum voor elke student. Ook besteedt de associatie al geruime tijd aandacht aan kwetsbare studenten. Een thema dat voor Pollefeyt evengoed bij die christelijke inspiratie aansluit. "We heroveren de K in de open betekenis van het woord", aldus de vicerector. "Het is een weigering om dat katholieke aspect enkel te laten gebruiken door wie er een gesloten discours mee wil voeren."

Bron: De Morgen

Eigen mening: Voor mij is dit een twijfelgeval of ik ermee akkoord ben of niet. Enerzijds vind ik het goed dat de KU Leuven zich terug gaat profileren naar de katholieke naam die ze hebben gekregen. Ze dragen die naam en willen er zo terug de waarden en normen aan geven. Hoewel als ze hier teveel de nadruk op gaan leggen, gaan ze studenten en steun verliezen denk ik. Anderzijds halen ze zelf ook aan dat ze de nadruk gaan leggen op het katholieke maar ook dialoog mogelijk maken met andere religies en levensbeschouwingen. Dit is een goede zaak want in de wereld van nu kunnen we niet anders dan alle religies opnemen in ons onderwijs en de samenleving. Mij lijkt dit een concreet gedachtegoed totdat we bij de praktijk komen. Daar hebben ze geen plan voor of willen ze weinig veranderen, dan lijkt het mij bizar dat ze toch aan de naam KU Leuven een katholieker aspect willen toedienen.