PDA

Bekijk de volledige versie : Na 16.15 uur geen examens meer voor 33.000 Gentse Universiteitsstudenten


Jill.V*rstrepen
5th November 2014, 22:52
Om te vermijden dat ruim 33.000 universiteitsstudenten bij een stroomtekort na hun examen niet thuisraken, of in het slechtste geval tijdens het pennen in het duister terechtkomen, worden er in januari uitzonderlijk geen examens meer toegestaan na 16.15 uur aan de UGent. Dat schrijft het studentenblad Schamper en bevestigt de woordvoerster van de Gentse Universiteit.

‘De campussen in Melle en Merelbeke liggen in zone 6, die eerst afgeschakeld wordt en Zwijnaarde ligt in zone 3’, verduidelijkt Stephanie Lenoir (UGent). ‘Het spreekt voor zich dat we het risico niet willen lopen dat studenten in het donker examens moeten maken. Maar ook kan het dat ze bij een afschakeling na 17 uur niet meer thuisraken, bovendien zal het verkeer overal drukker en onveiliger zijn. Het uitgangspunt is dat het personeel en de studenten de kans krijgen om op tijd te vertrekken. De beslissing brengt heel wat met zich mee en zal misschien helemaal niet nodig zijn, maar we willen liefst voorkomen dan genezen. Daarom hebben we aan de decanen gevraagd om de nodige maatregelen te treffen. Het spreekt voor zich dat dit een grote impact heeft op de organisatie van examens.’

Concreet zullen er na 16.15 uur geen examens meer zijn, volgens het Onderwijs en Examenreglement kan dat normaal tot 20.30 uur. De beslissing heeft gevolgen voor ruim 33.000 studenten (bachelors, masters en master-na-master). De eerste semesterexamenperiode aan de UGent loopt van 5 tot 31 januari 2015.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141105_01361087

Datum: 05/11/2014

Eigen mening: Ik vind dit een zeer goede regeling, die zeker in meerdere hogescholen of universiteiten mag toegepast worden. Ik weet natuurlijk niet hoe het in andere scholen zit, maar als dit zo bij ons zou zijn, dat je tot 20.30u examens kunt hebben, zou ik hier zeker niet blij mee zijn. Zoals in het artikels gezegd wordt zijn er vele die met het openbaar vervoer moeten komen en dan moeilijk thuis geraken. Niet alleen het thuis geraken kan een probleem zijn, maar er zijn ook studenten die twee uur onderweg zijn voor ze thuis zijn en ik denk niet dat je daarna nog veel zin hebt om te studeren. Ze hebben ook bang dat studenten hun examens in het donker moeten maken en dit zou natuurlijk niet zo prettig zijn. Dat je zo laat examens hebt kan ook zijn voordelen hebben, je kan dan bijvoorbeeld ’s morgens studeren, wat misschien gemakkelijker gaat als ’s avonds, maar dan moet je natuurlijk ’s avonds geconcentreerd zijn op je examens. Ikzelf zou het toch leuker vinden moest ik mijn examens ’s morgens of in de namiddag kunnen doen dan als het donker is.

J*rine.Storms
6th November 2014, 09:34
Ik vind het zeer ged dat de UGent nu al nadenkt over de mogelijke problemen in verband met elektriciteit die er misschien aankomen. Ik vind het zeer goed dat ze nu al nadenken over eventuele gevolgengen voor hun school. Ik ben dan ook blij dat ze alvast gaan proberen om problemen te voorkomen. Naar mijn gevoel heeft dit ook een positieve invloed op de studenten. Als je hoort dat je school er veel voor doet om je examenperiode vlot te laten verlopen kan dit enkel een motivatie zijn en krijg je misschien meer respect voor je school. Het is ook niet zo dat de school enkel wakker ligt van een examen in het donker afleggen. De school zorgt er ook voor dat de studenten op een goed uur naar huis kunnen zodat ook dat vlotter verloopt. Ik weet nog goed dat ik in Antwerpen op school zat en dat er stakingen met het openbaar vervoer waren. Je moest dan maar op school geraken, ook als je bus en dergelijke niet reed.