aline.n*terman
4th November 2014, 19:17
[SIZE=2]Betogers donderdag goedkoper met de trein dan niet-betogers[/SIZE]
Wie donderdag heen en terug wil naar Brussel met de trein, is goedkoper af als betoger dan als citytripper. Voor de betogers verkoopt de NMBS voor die dag immers een uitzonderlijk evenemententicket, en dat blijkt vaak goedkoper uit te komen dan een "gewoon" ticket.
Betogers betalen voor een ticket heen en terug naar Brussel donderdag 12 euro of 14 euro als het traject langer is dan 60 kilometer. De NMBS verkoopt het ticket nu al aan de loketten via de speciale evenementencode 713. De vakbonden verdelen de biljetten onder hun leden, maar een individuele betoger -in principe iedereen dus- kan het ticket dus ook zelf kopen.
In vergelijking met een gewoon volwassenenticket komen de betogers vaak goedkoper uit, zeker voor lange afstanden. Zo kost een normaal ticket heen-en-terug van Brugge naar Brussel bijvoorbeeld 28,20 euro, vanuit Antwerpen is dat 14,60 euro en vanuit Hasselt 25,60 euro. Vanuit Leuven is een retourticket met 10,60 euro dan weer goedkoper dan het speciale ticket.
"Betogers niet bevoordelen"
Het is niet de bedoeling van de NMBS om de betogers te bevoordelen, zegt woordvoerder Bart Crols. Het gaat om bulkticketten, die de spoorwegmaatschappij ook bij andere grote manifestaties aanbiedt. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de kroning van Koning Filip, doortochten van de Ronde van Frankrijk en klimaatmarsen.
Crols wijst er bovendien op dat de NMBS de commerciële vergelijking maakt met de Railpass, een tienrittenkaart. Betogen doe je in groep, en dan kan je voor vijf reizigers een Railpass kopen. Dan komt een heen-en-terugreis neer op 15,20 euro per persoon, luidt het.
Overigens legt de NMBS donderdagvoormiddag acht extra treinen in om de betogers comfortabel naar Brussel te vervoeren.
bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2111212/2014/11/04/Betogers-donderdag-goedkoper-met-de-trein-dan-niet-betogers.dhtml
eigen mening: Er moet inderdaad een regeling zijn voor grote evenementen. Deze grote evenementen mogen dan toch ten minste te voorwaarde hebben dat ze niet verstorend werken. Deze rede van dit soort kortingen is toch ook om mensen aan te moedigen om de trein te nemen en de wegen niet te overbelasten. Er wordt al dagen in het nieuws gezegd dat er door de betogingen hevige verkeershinder verwacht wordt. Ik vind dat een betoging niet als een evenement beschouwd zou mogen worden, laat staan dat het beloond wordt. Dit vind ik toch eerder een aanmoediging om te gaan betogen dan een demotivatie. Ik vind dit een fout signaal dat de NMBS stuurt naar de bevolking. Hoe kan dit eerlijk zijn tegenover de mensen die wel gewoon willen gaan werken?
Wie donderdag heen en terug wil naar Brussel met de trein, is goedkoper af als betoger dan als citytripper. Voor de betogers verkoopt de NMBS voor die dag immers een uitzonderlijk evenemententicket, en dat blijkt vaak goedkoper uit te komen dan een "gewoon" ticket.
Betogers betalen voor een ticket heen en terug naar Brussel donderdag 12 euro of 14 euro als het traject langer is dan 60 kilometer. De NMBS verkoopt het ticket nu al aan de loketten via de speciale evenementencode 713. De vakbonden verdelen de biljetten onder hun leden, maar een individuele betoger -in principe iedereen dus- kan het ticket dus ook zelf kopen.
In vergelijking met een gewoon volwassenenticket komen de betogers vaak goedkoper uit, zeker voor lange afstanden. Zo kost een normaal ticket heen-en-terug van Brugge naar Brussel bijvoorbeeld 28,20 euro, vanuit Antwerpen is dat 14,60 euro en vanuit Hasselt 25,60 euro. Vanuit Leuven is een retourticket met 10,60 euro dan weer goedkoper dan het speciale ticket.
"Betogers niet bevoordelen"
Het is niet de bedoeling van de NMBS om de betogers te bevoordelen, zegt woordvoerder Bart Crols. Het gaat om bulkticketten, die de spoorwegmaatschappij ook bij andere grote manifestaties aanbiedt. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de kroning van Koning Filip, doortochten van de Ronde van Frankrijk en klimaatmarsen.
Crols wijst er bovendien op dat de NMBS de commerciële vergelijking maakt met de Railpass, een tienrittenkaart. Betogen doe je in groep, en dan kan je voor vijf reizigers een Railpass kopen. Dan komt een heen-en-terugreis neer op 15,20 euro per persoon, luidt het.
Overigens legt de NMBS donderdagvoormiddag acht extra treinen in om de betogers comfortabel naar Brussel te vervoeren.
bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2111212/2014/11/04/Betogers-donderdag-goedkoper-met-de-trein-dan-niet-betogers.dhtml
eigen mening: Er moet inderdaad een regeling zijn voor grote evenementen. Deze grote evenementen mogen dan toch ten minste te voorwaarde hebben dat ze niet verstorend werken. Deze rede van dit soort kortingen is toch ook om mensen aan te moedigen om de trein te nemen en de wegen niet te overbelasten. Er wordt al dagen in het nieuws gezegd dat er door de betogingen hevige verkeershinder verwacht wordt. Ik vind dat een betoging niet als een evenement beschouwd zou mogen worden, laat staan dat het beloond wordt. Dit vind ik toch eerder een aanmoediging om te gaan betogen dan een demotivatie. Ik vind dit een fout signaal dat de NMBS stuurt naar de bevolking. Hoe kan dit eerlijk zijn tegenover de mensen die wel gewoon willen gaan werken?