PDA

Bekijk de volledige versie : 'Hoogste concentratie broeikasgassen in atmosfeer in minstens 800.000 jaar'


pieter.p*eters
2nd November 2014, 13:43
'Hoogste concentratie broeikasgassen in atmosfeer in minstens 800.000 jaar'

De klimaatopwarming is al overal op aarde merkbaar: het is warmer, er is minder sneeuw en ijs, het zeeniveau is gestegen en de concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer ligt op het hoogste niveau in minstens 800.000 jaar. Dat zegt het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) in een zondag gepubliceerd syntheserapport.
Volgens het panel is het evenwel nog altijd mogelijk om de opwarming van de aarde, met relatief weinig kosten, te beperken tot 2 graden Celsius. 'De oplossingen zijn er, en ze zijn niet zo duur, indien men internationaal samenwerkt', zegt IPCC-vicevoorzitter Jean-Pascal van Ypersele. Volgens de Belg geeft het nieuwe rapport regeringen 'een uitvlucht minder, om niet met méér politieke wilskracht te handelen'. 'Laat ons hopen dat dat helpt.'

Voelbaar

Volgens het intergouvernementele expertenpanel is de gemiddelde temperatuur van de aarde en de oceanen met 0,85 graden Celsius gestegen tussen 1880 en 2012. 'De gevolgen van de klimaatverandering zijn de voorbije decennia al voelbaar geworden op alle continenten en in de oceanen', klinkt het. 'De waarschuwing van het klimaatsysteem is overduidelijk.'

Het panel benadrukt tegelijkertijd dat het nog niet te laat is om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 2 graden Celsius, de doelstelling die de internationale gemeenschap gesteld heeft. Daarvoor moet de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen met 40 tot 70 procent verminderd worden tussen 2010 en 2050, en volledig verdwijnen tegen 2100. Dat kan door bijvoorbeeld afstand te doen van fossiele energie, de energetische efficiëntie te verbeteren en de ontbossing een halt toe te roepen.

Koolstofarme economie

Maar, zo waarschuwt het IPCC, er moet snel actie worden ondernomen. 'Het is technisch haalbaar om de overgang te maken naar een koolstofarme economie', zegt Youba Sokona van het IPCC. 'Maar het ontbreekt aan passend beleid en geschikte instellingen. Hoe langer we wachten om in actie te schieten, hoe meer het zal kosten.'

Volgens de berekeningen van het panel zouden 'ambitieuze' inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, de wereldwijde economische groei met amper 0,06 procentpunt doen dalen.

'Er rest ons weinig tijd alvorens de mogelijkheid om onder de 2 graden te blijven, verdwijnt', besluit IPCC-voorzitter Rajendra Kumar Pachauri.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141102_01353806

mening: De opwarming van de aarde is al een tijd bezig en wordt een belangrijker thema met de tijd. Maar toch doen we er nog niet veel aan. Ik vind dat de overheden en bedrijven hier eerst werk van moeten maken, want zij kunnen er het meest aan doen. Landen als Japan en China bijvoorbeeld, daar moet je in steden al rondlopen met een gasmasker omdat er zoveel smog is, maar toch doen ze er niets aan omdat ze nu veel geld verdienen en hun economie blijft groeien. Ik denk dat zolang de regeringen en bedrijfswereld de eerste stap niet zetten en niet gaan samenwerken, er niks gaat veranderen. Want zij zijn bang om minder geld hebben en slachtoffer te worden van een beter milieu dus volgens mij hebben zij de sleutel tot succes!!

P*eter.desmedt
3rd November 2014, 11:02
Om eerlijk te zijn vind ik dit echt een achterlijk onderzoek! Het komt er op neer dat er geld is gegaan naar een onderzoek waar je het antwoord eigenlijk toch al van wist. Iedereen weet toch dat de uitstoot van broeikasgassen nu piekt? Iedereen weet toch dat dinosaurussen geen fabrieken konden bouwen (ja, ik weet dat dinosaurussen hier helemaal niet tot de kwestie zijn én dat ze al lang waren uitgestorven)? En ook Julius Caesar reed niet rond in een Italiaanse sportauto... Dat ze dan ineens ook een onderzoek doen naar het feit dat gras groen is.

Wat ik wil zeggen: in de plaats van te zeggen dat er een probleem aanwezig is, kunnen ze er beter eindelijk eens iets aan doen. We worden al jarenlang met artikels vol gebombardeerd over de slechte ecologische toestand van de aarde, maar nog steeds zie ik bitter weinig actie...