PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan opent megalomaan paleis


M*rijne.Vluymans
1st November 2014, 14:55
Erdogan opent megalomaan paleis

De Turkse president Recip Erdogan heeft zijn intrede gedaan in zijn gloednieuw "Wit Paleis". Erdogan liet een gigantisch presidentieel complex in Ankara speciaal voor hem bouwen. Kostprijs van het Ak Saray-paleis wordt geraamd tussen 275 en 340 miljoen euro. Tegenstanders bekritiseren Erdogan om het megalomane project. De cijfers zijn hallucinant: 91.000 vierkante meter, meer dan 1.000 kamers, 50 keer groter dan het Amerikaanse Witte Huis en een kostprijs die geraamd wordt tussen 275 en 340 miljoen euro. Grootste residentiële paleis ter wereld Erdogan liet het paleis bouwen als ambtswoning voor de Turkse premier, een functie die hij elf jaar lang zelf bekleedde. Maar nu hij zelf verkozen is als president, wordt het gigantische Ak Saray, dat "Wit Paleis" of "Vlekkeloos" betekent, het optrekje voor de president. Het gebouw werd neergepoot op een lap grond van maar liefst 300.000 vierkante meter en zou daarmee het grootste residentiële paleis ter wereld worden. Ak Saray zelf telt 91.000 vierkante meter, ofwel 27 keer het Franse Élysée en 50 keer het Amerikaanse Witte Huis. Erdogan negeert bevel om bouw te stoppen Het megalomane project komt de Turkse president Erdogan op heel wat kritiek te staan. Zo negeerde Erdogan verschillende gerechtelijke bevelen om de bouw van het complex te stoppen. "Laat hen het paleis maar vernietigen", zei Erdogan volgens de Turkse krant Hürriyet. "Ze bevalen de bouw uit te stellen, maar ze zullen het niet kunnen stoppen. Ik ga het gewoon openen en ik ga erin zitten." Gisteren vond uiteindelijk de opening plaats van Ak Saray. Normaal gezien zou dat gepaard gaan met een receptie voor genodigden, maar die werd door Erdogan zelf afgeblazen omdat in het zuiden van Turkije 18 mijnwerkers vastzitten in een mijnschacht.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/erdogan-opent-megalomaan-paleis-a2106799/

Commentaar:
Zulke bedragen zijn inderdaad hallucinant. Ondanks het feit dat er gerechtelijke bevelen geweest zijn om de bouw van het enorme complex te stoppen, is men toch verder blijven werken en is het paleis afgewerkt. Ik vraag me bovendien af waar al het geld vandaan komt, heeft Erdogan dit allemaal zelf verdiend of is het geld dat van de staat komt? Wanneer dit het geval zou zijn, zou ik er als burger niet mee gediend zijn. Wat gaat Erdogan trouwens allemaal doen met dat gigantische gebouw? Waarom heb je dit alles nodig, vraag ik me dan af. Is het enkel om te laten zien hoeveel macht iemand kan hebben? Alleszins, ik begrijp niet dat zoiets gebouwd kan worden, zeker niet nadat er al gerechtelijke bevelen die er waren om de bouw te stoppen.

P*eter.desmedt
3rd November 2014, 11:21
Hier kan ik ook écht geen begrip voor opbrengen. Die man leeft heel duidelijk boven zijn stand. Een gigantisch paleis openen in zo'n economische tijden (op andere momenten zou ik het btw ook niet goedkeuren) is gewoon zeggen tegen je volk:" Ik geef echt niet om jullie, ik heb geld, jullie niet, maar dat is jullie probleem."

Ik hoop dan ook dat er strenge sancties volgen van Europa voor Erdogan, want dit kan gewoon niet door de beugel. Dit is geen man die goed wilt doen voor zijn volk. "Laat hen het paleis maar vernietigen", zegt Erdogan zelf, ik hoop dat dit gaat gebeuren...