PDA

Bekijk de volledige versie : What would Jesus do?


Pieterjan
15th December 2005, 22:27
What Would Jesus Do?
door Alexander Zwagerman

Chroom Digitaal Columns, februari 2002


Ik zie de tekst in felle prints op agenda's en etuis van christelijke leerlingen. In stijl en vormgeving is de uiting van navolging van Christus niet anders dan de felle prints van merkkleding en andere reclame-uitingen die de jeugd zozeer lijken te kunnen betoveren. Ik vraag me af hoezeer de leerling die het draagt erover nagedacht heeft. Ik las de slogan ook terug in de onvolprezen Chroom Digitaal Weblog (26 januari 2002). Wat zou Jezus gedaan hebben, vraag je je dan opeens af.

De navolging van Christus is een enorm thema in de christelijke wereld en komt regelmatig terug in de cultuur. In die zin heeft het wellicht veel goed gedaan, want Jezus was/is volmaakt. Maar hoe je het ook wendt of keert, het heeft ook iets kleinerends voor de mens. De mens is namelijk niet volmaakt en iedere dag loopt een volgeling van Christus daar tegenaan. Op welke momenten van zijn leven kan een mens echt de afweging maken en zich afvragen wat Jezus gedaan zou hebben?

Ik houd er niet zo van, dat zeg ik nu maar meteen. Ik zoek mijn rolmodellen liever bij de minder volmaakte spelers van Gods Spel. Mozes, die eigenlijk Gods volk helemaal niet uit de handen van de farao wilde redden en toch die last ging dragen, lijkt me wel een inspirerend man. Hij staat ook niet zo dicht bij God als Jezus, maakt geen deel uit van dat mysterieuze driekoppige wezen waarmee we in onze nietigheid God proberen te vangen. Hij ziet slechts Zijn mantel in het voorbijgaan. Naar meer zou ik ook, in alle bescheidenheid, ook niet streven in dit leven.

Op de vraag wat Jezus gedaan zou hebben, moet je antwoorden dat hij de zieken zou hebben genezen, de duivels zou hebben uitgedreven en de vrede zou hebben gebracht. Wij kunnen de zieken slechts verzorgen, met onze duivels leren leven en de vrede alleen in ons eigen kleine wereldje nastreven. Het zet je flink op je nummer zoiets. Ik vraag dus maar: What Would Moses Do?

Bron: http://www.chroom.net/columns.htm