PDA

Bekijk de volledige versie : Akkoord tussen Rusland, Oekraïne en EU over gasleveringen


E*ien.Pelckmans
31st October 2014, 08:58
Akkoord tussen Rusland, Oekraïne en EU over gasleveringen
Vandaag om 04:10 door dgs | Bron: AFP

Mail
Print
Akkoord tussen Rusland, Oekraïne en EU over gasleveringen
Foto: AFP Vorige afbeelding 1 van 2 Volgende afbeelding
Rusland, Oekraïne en de Europese Unie zijn donderdagavond in Brussel tot een akkoord gekomen over de leveringen van Russisch gas deze winter. Dat heeft woordvoerster Pia Ahrenkilde van de Europese Commissie donderdag bevestigd.

Het akkoord heeft betrekking op de gasleveringen tot maart 2015. Het winterpakket moet de gastoevoer naar Oekraïne - en daarmee ook naar Europa - veiligstellen.

De tekst werd ondertekend door de ministers van Energie van beide landen - voor Rusland is dat Alexander Novak en voor Oekraïne Yoeri Prodan - en door Europees commissaris voor Energie Günther Oettinger. De Russische gasreus Gazprom en het Oekraïense gasbedrijf Naftogaz tekenden vervolgens een addendum aan het contract.

Het akkoord legt de prijs van 385 dollar per duizend kubieke meter vast voor de hele duur van het contract. Het hele akkoord is volgens Oettinger goed voor in totaal 4,6 miljard dollar, met inbegrip van de achterstallige gasschuld van Oekraïne aan Rusland.

Die Oekraïense schuld zal worden terugbetaald in twee schijven: een deel (1,45 miljard dollar) meteen en het andere deel, goed voor 1,65 miljard dollar, op het einde van het jaar. Oekraïne verwacht in de periode tot eind 2014 voor 1,5 miljard dollar aan gas te zullen aankopen.

Energiezekerheid

'Dit is een belangrijke stap voor de gemeenschappelijke energiezekerheid op het Europese continent', verklaarde afscheidnemend voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barroso. 'Er is nu geen reden meer waarom er deze winter in Europa nog mensen in de kou zouden zitten.'

Rusland leverde al sinds juni geen gas meer aan Oekraïne, zwaaiend met miljarden euro's aan achterstallige rekeningen. Om te vermijden dat ook de Europese Unie deze winter getroffen zou worden door het dispuut, trok de Commissie volop mee aan de kar tijdens onderhandelingen in Brussel. Heel wat Russisch gas voor Europa passeert door Oekraïne.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01351813
Mijn mening: Dat is zeer goed nieuws! Toch wil ik hier enkele bedenkingen bij maken. Eerst en vooral gaat het om een overeenkomst voor slechts een kleine periode, tot het einde van de winter. Nadien zal er weer onderhandeld moeten worden of Europa nog gas kan krijgen. Een tweede opmerking is de vraag of de wederzijdse economische sancties hiermee ook van de baan zijn: kunnen onze telers terug hun fruit en varkens naar Rusland uitvoeren? Het zou immers toch veel beter zijn dat Europa onafhankelijker wordt voor energie. Daarom zou men zich toch meer moeten toespitsen op de duurzame opwekking ervan. Zolang we afhankelijk blijven van de wereldvoorraden, blijft men dit gebruiken als chantagemiddel. Ik houd mijn hart vast voor de claims op de brandstofrijke gebieden rond noordpool!