PDA

Bekijk de volledige versie : Tijd dringt voor ingesloten kompels in Turkije


D*nnis Geentjens
29th October 2014, 15:00
De kans dat de 18 kompels die vastzitten in een mijn in het zuiden van Turkije er nog levend zullen uitkomen, wordt kleiner en kleiner. Nu heeft ook een Turkse minister gewaarschuwd dat de tijd dringt. Door de ramp zijn de vieringen op de Dag van de Republiek vandaag geannuleerd. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan en de minister-president Ahmet Davutoglu reizen deze namiddag naar de plek van de ramp.

In de mijn in de provincie Karaman staat er ondertussen al 11.000 kubieke meter water. Zestien mijnwerkers konden zich op eigen houtje bevrijden, nog achttien anderen zitten vast.

"De tijd staat niet aan onze kant", zei de Turkse Energieminister Taner Yildiz gisteravond aan het staatspersagentschap Anadolu. Vanmorgen voegde Yildiz eraan toe dat reddingswerkers momenteel proberen om het water in de mijn weg te krijgen. Over de oorzaak van de mijnramp kon Yildiz nog niets zeggen.

De werkomstandigheden in de Turkse mijnen behoren tot de onveiligste ter wereld. In mei van dit jaar stierven nog 301 kompels in Soma toen een mijn instortte en er vuur uitbrak in de schacht. Het onderzoek naar die ramp loopt nog.

Bron: Het Laatste Nieuws
URL: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2105526/2014/10/29/Tijd-dringt-voor-ingesloten-kompels-in-Turkije.dhtml
Datum: 29/10/2014

Mening:
Ik vind het een zeer spijtige zaak dat we in deze moderne tijden nog altijd massaal veel berichten krijgen van mijnrampen die wereldwijd gebeuren. Denk maar aan de mijn ramp van enkele jaren geleden. Waar dat 33 Chileense mijnwerkers voor 69 dagen vastzaten. Hierdoor is er een heuse mediastorm ontstaan. Die zorgt er dan meestal voor dat problemen in de media komen en zo bespreekbaar worden en waarna er meestal een oplossing komt. Maar dus niet voor mijnrampen. Dit verbaasd mij ten zeerste!!