PDA

Bekijk de volledige versie : Examens Frans, Engels en Duits worden moeilijker


Sarah.G*ivers
28th October 2014, 09:45
Examens Frans, Engels en Duits worden moeilijker

Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) eist dat leerlingen na hun middelbaar onderwijs veel beter Frans, Engels en Duits spreken. De zogenaamde eindtermen die leerlingen moeten halen, worden voor de taalvakken een pak strenger. Dat staat in haar beleidsnota, zo berichten Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.

"De eindtermen voor de vreemde talen Frans, Engels en Duits moeten ambi*tieuzer", schrijft de minister. Eindtermen zijn de minimumdoelstellingen van wat leerlingen op het einde van hun schoolperiode moeten beheersen. Dat betekent dat de taalexamens in het middelbaar onderwijs een pak strenger worden.

Om leerlingen al een goede taalbasis te geven, gaat Crevits ook de basisscholen extra op de mogelijkheid wijzen om al in het lager onderwijs taalinitiaties in het Engels, Frans en Duits te voorzien, zo raakte eerder al bekend. Weliswaar wanneer de leerlingen het Nederlands voldoende onder de knie hebben.

Bron: De Morgen 28/10/2014

Mening: Minister van onderwijs Hilde Crevits schreef zopas in haar beleidsnota dat de eindtermen voor vreemde talen een pak ambitieuzer moeten worden. Ze vindt dat leerlingen op het einde van hun schoolperiode de vreemde talen beter moeten beheersen. Ik vind dat ze gelijk heeft als ze zegt dat het niveau van de vreemde talen veel te laag ligt, maar ik vraag mij af hoe ze dit van de één op de andere dag gaat veranderen. Ik vind het wel positief dat ze het probleem aan de basis wil aanpakken. Ik denk namelijk dat de leerlingen de talen veel beter zullen leren beheersen als reeds in de basisschool een goede basis wordt gelegd. Desondanks denk ik toch dat niet iedereen het eens zal zijn met Hilde Crevits, omdat kinderen ook de kans moeten krijgen om kind te zijn. Als er al in de basisschool echt aan de vreemde talen gewerkt moet worden, zullen veel kinderen zich al snel minder kind voelen.

C*arlotte Lodewyckx
28th October 2014, 12:07
Ik begrijp Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits zeer goed. Voor leerlingen hun toekomst zou het een enorme verrijking zijn als ze beter Engels, Duits en Frans kunnen spreken. Ik denk echter niet dat het verstrengen van de eindtermen in het secundair onderwijs een oplossing is. Voor veel leerlingen zijn de taalvakken nu al te zwaar waardoor ze vaak van richting moeten veranderen. Dat vind ik zeer jammer aangezien ze vaak wel de juiste competenties en vaardigheden hebben voor de andere vakken. Hierdoor zullen er heel wat leerlingen uit de boot vallen. Tegenwoordig wordt er in het onderwijs heel erg gefocust op taaltaken en vaardigheden, woordenschat en grammatica worden als minder belangrijk beschouwd. Toch denk ik dat het belangrijk is dat leerlingen ook voldoende kennis hebben. Dit zal hen alleen maar meer ondersteuning bieden voor de verschillende vaardigheden die ze moeten kunnen.

Taalinitiaties in het lager onderwijs lijken mij een zeer goed idee. Op die manier komen de leerlingen al op zeer jonge leeftijd in aanraking met de verschillende talen. Ik denk dat leerlingen op die leeftijd ook meer taalgevoelig zijn waardoor ze onbewust belangrijke zaken van de verschillende talen oppikken. Men moet wel oppassen dat ze geen overaanbod aan talen geven. Leerlingen hebben vaak nog moeite met het Nederlands (meestal moedertaal) correct te schrijven en correct te lezen. Als er dan nog eens drie nieuwe talen bijkomen, wordt het extra moeilijk voor hen.

Daarnaast vraag ik mij af of er iets zal veranderen voor de lerarenopleidingen. Zullen er dan enkel nog leerkrachten met een masterdiploma talen mogen geven of veranderen er een aantal zaken voor de lerarenopleiding?