j*nthe.vermeiren
27th October 2014, 12:28
Crevits zet in op stages in onderwijs
27/10/2013
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de vroegere bso- en tso-richtingen opkrikken met behulp van de modebegrippen 'werkplekleren' en 'duaal leersysteem'. Dat blijkt uit de beleidsnota die de minister bij het Vlaams Parlement heeft ingediend.
De beleidsnota is nog explicieter over het werkplekleren dan het regeerakkoord. Het komt erop neer dat de arbeidsmarktgerichte opleidingen (spreek niet meer van bso en tso) worden opgekrikt door een deel van de opleiding zich te laten afspelen in een werkomgeving. Dat is de hefboom om de kwaliteit te verbeteren en de aantrekkingskracht van die opleidingen te versterken.
Maar werkplekleren is ook goed voor het hoger en het volwassenenonderwijs, en voor de op doorstroming gerichte middelbare opleidingen. Hoe dat in zijn werk zal gaan, verduidelijkt de beleidsnota nog niet echt. Vaak zal het gaan om stages en daarvoor wordt prompt een Task Force opgericht. Er komt ook een beter juridisch kader voor de stages en administratief moet dat allemaal eenvoudiger worden.
Crevits gaat nog een stap verder dan het werkplekleren en gaat, naar analogie met het geroemde duaalsysteem in Duitsland, het duaal leren invoeren. Dat is een hergroepering en verbetering van enkele bestaande systemen die ten onrechte gemarginaliseerd zijn.
Het gaat dan vooral over het deeltijds beroepsonderwijs, over de leertijd (voorheen ‘middenstandsleercontract’) en over het industrieel leerlingenwezen dat door de zesde staatshervorming is overgeheveld van het federale naar het deelstaatsniveau.
BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141026_01342909
MENING: Het is volgens mij een goede zaak dat er ingezet wordt op stages. Op deze manier maken jongeren al eens kennis met de arbeidsmarkt of een beroep dat ze misschien later zelf zullen beoefenen. Anderzijds kan dit zorgen voor een betere overgang naar het beroepsleven, aangezien leerlingen er zelf al eens in kunnen hebben meedraaien. Onlangs werd er trouwens een artikel op dit forum gepost, waarin vermeld werd dat 6 op 10 jongeren vinden dat ze slecht zijn voorbereid op de arbeidsmarkt.
De bedrijven waar jongeren stage lopen, moeten er uiteraard wel voor zorgen dat de leerlingen met de realiteit geconfronteerd worden en niet zomaar worden ingezet als slaafje voor de nutteloze werkjes.
Daarnaast kan een stage leerlingen ook motiveren, omdat via een stage duidelijk kan worden waarom ze een bepaald leerstofonderdeel in school behandelen. Op stage leren ze ook hoe ze bijvoorbeeld met collega's of een baas moeten omgaan.
Op stage kan je natuurlijk ook wel niet alles leren. Ik denk dus dat het belangrijk is dat men pas afgestudeerden voldoende worden begeleid bij hun eerste stappen in het arbeidsmilieu.
27/10/2013
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de vroegere bso- en tso-richtingen opkrikken met behulp van de modebegrippen 'werkplekleren' en 'duaal leersysteem'. Dat blijkt uit de beleidsnota die de minister bij het Vlaams Parlement heeft ingediend.
De beleidsnota is nog explicieter over het werkplekleren dan het regeerakkoord. Het komt erop neer dat de arbeidsmarktgerichte opleidingen (spreek niet meer van bso en tso) worden opgekrikt door een deel van de opleiding zich te laten afspelen in een werkomgeving. Dat is de hefboom om de kwaliteit te verbeteren en de aantrekkingskracht van die opleidingen te versterken.
Maar werkplekleren is ook goed voor het hoger en het volwassenenonderwijs, en voor de op doorstroming gerichte middelbare opleidingen. Hoe dat in zijn werk zal gaan, verduidelijkt de beleidsnota nog niet echt. Vaak zal het gaan om stages en daarvoor wordt prompt een Task Force opgericht. Er komt ook een beter juridisch kader voor de stages en administratief moet dat allemaal eenvoudiger worden.
Crevits gaat nog een stap verder dan het werkplekleren en gaat, naar analogie met het geroemde duaalsysteem in Duitsland, het duaal leren invoeren. Dat is een hergroepering en verbetering van enkele bestaande systemen die ten onrechte gemarginaliseerd zijn.
Het gaat dan vooral over het deeltijds beroepsonderwijs, over de leertijd (voorheen ‘middenstandsleercontract’) en over het industrieel leerlingenwezen dat door de zesde staatshervorming is overgeheveld van het federale naar het deelstaatsniveau.
BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141026_01342909
MENING: Het is volgens mij een goede zaak dat er ingezet wordt op stages. Op deze manier maken jongeren al eens kennis met de arbeidsmarkt of een beroep dat ze misschien later zelf zullen beoefenen. Anderzijds kan dit zorgen voor een betere overgang naar het beroepsleven, aangezien leerlingen er zelf al eens in kunnen hebben meedraaien. Onlangs werd er trouwens een artikel op dit forum gepost, waarin vermeld werd dat 6 op 10 jongeren vinden dat ze slecht zijn voorbereid op de arbeidsmarkt.
De bedrijven waar jongeren stage lopen, moeten er uiteraard wel voor zorgen dat de leerlingen met de realiteit geconfronteerd worden en niet zomaar worden ingezet als slaafje voor de nutteloze werkjes.
Daarnaast kan een stage leerlingen ook motiveren, omdat via een stage duidelijk kan worden waarom ze een bepaald leerstofonderdeel in school behandelen. Op stage leren ze ook hoe ze bijvoorbeeld met collega's of een baas moeten omgaan.
Op stage kan je natuurlijk ook wel niet alles leren. Ik denk dus dat het belangrijk is dat men pas afgestudeerden voldoende worden begeleid bij hun eerste stappen in het arbeidsmilieu.