Lotte.G*ens
25th October 2014, 15:25
‘Geen sprake van racisme bij figuur Zwarte Piet’
Het gebruik van de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet is geen strafbare vorm van racisme of een wettelijk verboden vorm van raciale discriminatie. Dat schrijft het Interfederaal Gelijkekansencentrum op zijn website. Het Centrum is wel voorstander van een constructief maatschappelijk debat rond het sinterklaasfeest.
Het Centrum stelde zich de vraag of het gebruik van de figuur Zwarte Piet in strijd is met de antidiscriminatie- en/of antiracismewetgeving. Dat is niet zo, luidt het: ‘De strafbepalingen vervat in de artikels 20 en 21 van de Antiracismewet van 30 juli 1981 vereisen immers een ‘bijzondere opzet’, en dat is hier niet het geval. Dat zou wel zo zijn wanneer een concrete uitbeelding van Sinterklaas en Zwarte Piet gepaard zou gaan met strafbare racistische uitspraken of handelingen.’
‘Het burgerrechtelijke discriminatieverbod op grond van onder meer huidskleur, artikel 12 van de Antiracismewet, zou alleen van toepassing zijn als een persoon feitelijk benadeeld is door het sinterklaasfeest, wat evenmin het geval lijkt.’
Maatschappelijk debat
Het Centrum pleit er wel voor om de discussie rond het sinterklaasfeest om te vormen tot een constructief maatschappelijk debat. ‘Een debat over de manier waarop we dat oude volksgebruik in de toekomst vormgeven. Daarbij roepen we op om de figuur van Zwarte Piet in elk geval anders voor te stellen dan een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man - waardoor al dan niet gewild stereotypen over zwarte personen in stand worden gehouden.’
In Nederland woedt sinds vorig jaar een hevige discussie rond het al dan niet racistische karakter van het gebruik van zwarte pieten. In die mate zelfs dat de burgemeester van Amsterdam beslist heeft dat een deel van de pieten tijdens de sinterklaasintocht dit jaar in zijn stad niet met volledig zwart geschminkt gezicht zullen meedoen aan het evenement, maar slechts met roetvegen op het verder ‘ongeschminkte’ gezicht.
Ook zijn alle pieten tijdens de intocht op 16 november ontdaan van oorringen en dik rood geschminkte lippen en vervullen ze geen rol van onderdanige knecht.
Bron: door jva | Bron: BELGA
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141025_01341425
Mening: Toen ik dit artikel las, was ik toch wel tevreden. Vorig jaar was er een grote discussie ontstaan over het bestaan van Zwarte Piet. Het ging zelfs zo ver dat er in Nederland de Zwarte Pieten blauw geverfd moesten worden i.p.v. zwart, een absurd gegeven, vond ik. Zwarte Piet heeft volgens mij dan ook niets met racisme te maken. Mijn ouders hebben me geleerd dat Zwarte Piet eigenlijk de 'held' van Sinterklaas is omdat zonder hem pakjesavond nooit zou kunnen doorgaan. Ik snap wel dat er sommige kinderen zijn die dit anders hebben geleerd of anders hebben ervaren, maar dat neemt niet weg dat deze leuke traditie niet mag verdwijnen. Kleine aanpassingen mogen er zeker komen, en met aanpassingen dacht ik dan aan het respect rond Zwarte Piet. Dit jaar krijg ik de kans om Zwarte Piet te spelen in een lagere school. Een ideale gelegenheid om de traditie te laten voortbestaan.
Het gebruik van de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet is geen strafbare vorm van racisme of een wettelijk verboden vorm van raciale discriminatie. Dat schrijft het Interfederaal Gelijkekansencentrum op zijn website. Het Centrum is wel voorstander van een constructief maatschappelijk debat rond het sinterklaasfeest.
Het Centrum stelde zich de vraag of het gebruik van de figuur Zwarte Piet in strijd is met de antidiscriminatie- en/of antiracismewetgeving. Dat is niet zo, luidt het: ‘De strafbepalingen vervat in de artikels 20 en 21 van de Antiracismewet van 30 juli 1981 vereisen immers een ‘bijzondere opzet’, en dat is hier niet het geval. Dat zou wel zo zijn wanneer een concrete uitbeelding van Sinterklaas en Zwarte Piet gepaard zou gaan met strafbare racistische uitspraken of handelingen.’
‘Het burgerrechtelijke discriminatieverbod op grond van onder meer huidskleur, artikel 12 van de Antiracismewet, zou alleen van toepassing zijn als een persoon feitelijk benadeeld is door het sinterklaasfeest, wat evenmin het geval lijkt.’
Maatschappelijk debat
Het Centrum pleit er wel voor om de discussie rond het sinterklaasfeest om te vormen tot een constructief maatschappelijk debat. ‘Een debat over de manier waarop we dat oude volksgebruik in de toekomst vormgeven. Daarbij roepen we op om de figuur van Zwarte Piet in elk geval anders voor te stellen dan een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man - waardoor al dan niet gewild stereotypen over zwarte personen in stand worden gehouden.’
In Nederland woedt sinds vorig jaar een hevige discussie rond het al dan niet racistische karakter van het gebruik van zwarte pieten. In die mate zelfs dat de burgemeester van Amsterdam beslist heeft dat een deel van de pieten tijdens de sinterklaasintocht dit jaar in zijn stad niet met volledig zwart geschminkt gezicht zullen meedoen aan het evenement, maar slechts met roetvegen op het verder ‘ongeschminkte’ gezicht.
Ook zijn alle pieten tijdens de intocht op 16 november ontdaan van oorringen en dik rood geschminkte lippen en vervullen ze geen rol van onderdanige knecht.
Bron: door jva | Bron: BELGA
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141025_01341425
Mening: Toen ik dit artikel las, was ik toch wel tevreden. Vorig jaar was er een grote discussie ontstaan over het bestaan van Zwarte Piet. Het ging zelfs zo ver dat er in Nederland de Zwarte Pieten blauw geverfd moesten worden i.p.v. zwart, een absurd gegeven, vond ik. Zwarte Piet heeft volgens mij dan ook niets met racisme te maken. Mijn ouders hebben me geleerd dat Zwarte Piet eigenlijk de 'held' van Sinterklaas is omdat zonder hem pakjesavond nooit zou kunnen doorgaan. Ik snap wel dat er sommige kinderen zijn die dit anders hebben geleerd of anders hebben ervaren, maar dat neemt niet weg dat deze leuke traditie niet mag verdwijnen. Kleine aanpassingen mogen er zeker komen, en met aanpassingen dacht ik dan aan het respect rond Zwarte Piet. Dit jaar krijg ik de kans om Zwarte Piet te spelen in een lagere school. Een ideale gelegenheid om de traditie te laten voortbestaan.