PDA

Bekijk de volledige versie : Ook leerkrachten en directeurs pesten elkaar


A*ron.Simsek
24th October 2014, 06:52
Niet alleen leerlingen kunnen elkaar pesten, ook leerkrachten, directeurs en begeleidend personeel raken niet altijd meer door dezelfde deur. Uit nieuwe cijfers van de vzw Limits, aanspreekpunt voor ongewenst gedrag op school, zijn er vorig schooljaar 103 klachten binnengekomen voor pesterijen onder collega's, zo melden de kranten van Mediahuis.

De vzw Limits kreeg vorig schooljaar 230 meldingen van ongewenst gedrag. Bijna de helft (103) van de meldingen gaat over pesten tussen volwassenen. "Meestal spelen conflicten zich af tussen personeelsleden en directies. Het schoolbeleid zorgt vaak voor problemen", zegt Antje Ketelers van Limits. "Daarnaast krijgen we veel klachten van leerkrachten die het onderling niet meer met elkaar kunnen vinden. Dikwijls gaat het over meningsverschillen tussen de oude en de nieuwe garde. Ook zijn er vetes over vaste en tijdelijke benoemingen, genre 'Waarom zij wel, en de andere niet?'"

Bron: De Morgen 24/10/14 (http://www.demorgen.be/binnenland/ook-leerkrachten-en-directeurs-pesten-elkaar-a2100089/)

Mening: Ik denk dat deze problemen zich niet enkel voordoen in het onderwijs maar ook elders bij andere bedrijven en jobs. Het is in mijn ogen belangrijk om met deze cijfers en klachten iets te doen. Het is absoluut niet leuk als je met tegenzin of in angst naar je werk moet vertrekken. Het is jammer dat dit cijfer toch nog relatief hoog ligt. Dit komt in mijn ogen deels door de jaloezie en de prestatiedruk die het gevolg zijn van de drang naar een vaste benoeming. Ik hoop dat vzw Limits effectief iets onderneemt met de meldingen van de leerkrachten en directie, zodat ze ondersteund worden en opnieuw zorgeloos naar hun werk kunnen gaan.

D*de.Ooms
24th October 2014, 09:37
Mening:Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande mening. Ik vind het zelfs vrij choquerend dat de cijfers zo hoog liggen. Bovendien snap ik er eigenlijk niets van. Het zijn toch allemaal volwassenen onder elkaar zeker? Ik snap dat niet iedereen je beste vriend/ vriendin kan worden, maar daarom hoef je elkaar toch nog niet te pesten?! Als je elkaar niet echt moet, laat elkaar dan gewoon gerust. Het is jammer genoeg al vaker gebeurd dat pesterijen op het werk mensen tot zelfmoord drijft en dat wil je toch niet op je geweten hebben?
Je moet dus niet iedereen even tof vinden, maar een beetje respect voor elkaar is wel het minsten!

I*ngborg.keynen
24th October 2014, 10:57
Hetgeen ik het meest schokkende vind aan deze cijfers is dat het vooral leerkrachten zijn. LEERKRACHTEN?!

Waar zijn we als leerkracht in godsnaam mee bezig? We zitten zo tegen onze klassen te ‘zagen’ en te ‘jammeren’ dat het pestgedrag op school MOET afnemen om voor iedereen een leefbare schoolomgeving te creëren. We steken hier uren tijd en energie in om er toch maar voor te zorgen dat de leerlingen minder pesten en verdraagzaam zijn ten opzichte van elkaar. En dan gaan we achter de rug van ‘die brave schapen’ het tegenovergestelde doen??? We gaan lekker onze collegaatjes pesten en hun leven zuur maken?

Schoon voorbeeld dat je dan als leerkracht bent! Echt waar! Topleerkracht! Ik snap niet dat je dan fier kan zijn op jezelf als leerkracht. Je hebt een zeer belangrijke voorbeeldfunctie, al blijken velen dat te vergeten!

S*effi.Goetschalckx
24th October 2014, 11:47
Ook ik sluit me uiteraard aan bij vorige meningen! Leerkrachten vinden het inderdaad niet kunnen dat leerlingen elkaar pesten. De leerkrachten zien hoe de gepeste leerling in zijn klas zit, weet na gesprekken wat hij/zij allemaal meemaakt met de pesters. We pleiten allemaal voor een anti-pestcampagne en dan nog zijn de leerkrachten die het voorbeeld moeten geven en andere pesters moeten stoppen, misschien zelf pestkoppen? Pesten is pubergedrag en dit hoort niet meer thuis onder volwassenen. Het is inderdaad zo dat je niet altijd met iedereen door dezelfde deur kan maar daar moet je mee leren omgaan. Dit gaat altijd en overal zo zijn. Negeer elkaar dan gewoon en laat elkaar doen. Niets is zo erg dan inderdaad tegen je goesting naar je werk te moeten vertrekken. De cijfers zijn ronduit verschrikkelijk en dan wetende dat er veel slachtoffers zijn die dit waarschijnlijk niet eens melden. Pesten kan iemand zo diep drijven, dat men zelfs niet meer wil leven. Ik vind pesten tienermentaliteit en als volwassene ben je deze periode al lang voorbij! Laat dit idiote gedoe dan ook achterwege en wees verdorie een voorbeeld voor uw eigen klas! Het welbevinden is voor iedereen de belangrijkste bron om tot leren te komen. De leerlingen als zowel de leerkrachten moeten zich goed in hun vel voelen! Dit werkt in twee richtingen!