PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Schuiven met was en strijk voorkomt afschakeling’


Elien.S*mers
23rd October 2014, 10:13
‘Schuiven met was en strijk voorkomt afschakeling’

Vandaag om 07:06

Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) spoort gezinnen aan deze winter tien procent minder stroom te verbruiken op piekmomenten.

Twee jaar geleden lokten de crisisplannen van hoogspanningsnetbeheerder Elia nog hilariteit en verontwaardiging uit. Elia wou de bevolking bij dreigende stroomtekorten oproepen tussen vijf en acht ’s avonds energie te sparen, bijvoorbeeld door de strijk uit te stellen of de droogkast pas later aan te zetten.

Nu er deze winter zeker twee kerncentrales buiten gebruik zijn, worden de aanbevelingen stilaan bittere realiteit. De federale en regionale overheden voeren vanaf begin volgende maand een campagne opdat de Vlamingen in de wintermaanden hun gedrag zouden aanpassen zodat de pieken in het stroomverbruik minder hoog oplopen.
Minister Turtelboom zei gisteren in het Vlaams parlement dat het mogelijk moet zijn op piekmomenten in het putje van de winter 1.350 megawatt minder te verbruiken. Dat kan door aan de Vlaamse bevolking te vragen op een ander moment energie te verbruiken.
De apparaten waarop bespaard kan worden, liggen voor de hand. Volgens studies gaat een kwart van het elektriciteitsverbruik tussen vijf en acht naar keukenactiviteiten (kookplaten, ovens), nog eens goed een kwart naar de reiniging en het onderhoud van de woning (stofzuigers) en dertig procent naar vrije tijd (televisies, computers).

Bron: De Standaard

Eigen mening: Het is normaal dat men vraagt om op deze toestellen te besparen. Men gaat er vanuit dat men ’s avonds ook wel eens niet kan strijken of op de computer zitten. Als we op deze manier ervoor kunnen zorgen dat we besparen en het stroomverbruik kunnen beperken, denk ik dat we al een heel eind verder staan. Anderzijds is het ook goed dat er campagne wordt gevoerd omdat de mensen anders geen besef krijgen van het nut van daarop te besparen. We denken te vaak dat de ander het wel zal doen.

Sofie.DeWolf
23rd October 2014, 10:51
Mijn mening sluit aan bij de mening van Elien. Het is maar een kleine moeite om sommige gewoonten te laten vallen. In plaats van elke dag onnodig uren te gamen achter het computerscherm is het misschien wel mogelijk om eens een spelavond te organiseren met vrienden of samen een uitstap te maken. Wat je ook kan doen is handmatig afwassen in plaats van telkens een afwasmachine te gebruiken. Als je dan toch een afwasmachine gebruikt, doe dit dan enkel wanneer het afwasmachine volledig volgeladen is en niet wanneer het nog half leeg is of er maar enkele dingen instaan. Hetzelfde geldt voor een wasmachine. Was niet met een half geladen wasmachine, maar met een volledige. De droogkast kan je eventueel even links laten liggen, hang een voorlopige wasdraad of koop een droogrek. Een droogkast verbruikt veel energie terwijl we perfect zonder kunnen. Het zal inderdaad langer duren vooraleer de was droog is, maar ik denk dat iedereen wel genoeg kleren in zijn/haar kast heeft liggen/hangen om enkele dagen verder te kunnen.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben om minder energie te verbruiken. Ik vind het erg gezellig om 's avonds enkele kaarsen te branden in plaats van een lamp. Ik vind het eveneens heel leuk om gezellig met z'n allen gezelschapsspelletjes te spelen, te kaarten of te praten. Een avondwandeling is ook altijd leuk (tenzij het regent natuurlijk). Normaal neem ik altijd een hete douche, ik zou vanaf volgende maand kunnen kiezen voor een lauw-warme douche. Dit is een kleine aanpassing, maar zo'n initiatieven kunnen het verschil maken tijdens het dreigen van een stroomtekort.