Barst
23rd October 2014, 02:01
Oosterweel koopt zekerheid voor 37 miljoen euro
De BAM wendt voor Oosterweel een schadeclaim van 323 miljoen af met een dading van 37 miljoen euro.
‘De overeenkomst tussen de BAM en Noriant is een belangrijke stap vooruit in het ontwarren van de mobiliteitsknoop. Dit was een molensteen rond de nek van het hele project.’ Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden. Nog één allerlaatste keer gaat de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), de bouwheer van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, proberen om Europa aan haar kant te krijgen. Lukt dat niet, dan verwisselt er op 15 december 37,19 miljoen euro van eigenaar, even later gevolgd door nog eens 5,1 miljoen. Dat zijn de BAM, het bouwconsortium Noriant en de Vlaamse regering overeengekomen. Zelfs de actiegroepen spreken van goed nieuws.
In 2009 stond Noriant op een zucht van een contract voor de bouw van de Oosterweelverbinding, Lange Wapper incluis. Maar toen de Antwerpenaar die brug eind 2009 wegstemde in een referendum, bleef Noriant met lege handen achter. Hoewel. Aan het stuk Oosterweelverbinding op Linkeroever, onder meer de aansluiting op de E17 naar Gent en de E34, veranderde eigenlijk niets. Al snel rees dus de vraag of Noriant alvast dat stuk dan niet gewoon kon bouwen. Het idee werd op alle mogelijke manieren juridisch ontleed en ook de Europese Commissie werd gevraagd om haar fiat. De Commissie bleef altijd vaag. Een definitief antwoord bleef uit, maar de goede verstaander begreep dat Europa de gedeeltelijke gunning niet genegen was.
Deadline
Om de zaak nog wat pit te geven, hing er bovendien een enorme schadeclaim van 323,9 miljoen van Noriant in de lucht.
Met de deal die BAM, Noriant en de Vlaamse regering nu gesloten hebben, is die claim in ieder geval van de baan. De BAM heeft het dossier juridisch nog eens onder de loep genomen en zal Europa een laatste keer om toestemming vragen. Komt er tegen 15 december groen licht, dan onderhandelen BAM en Noriant voort en tekenen ze voor 15 maart het contract.
Als er voor de deadline van 15 december geen of een negatief antwoord komt van Europa, dan scheiden de wegen van BAM en Noriant. ‘Er is in dat geval een dading afgesproken van 37,19 miljoen euro’, zegt Jan Van Rensbergen, de ceo van de BAM. ‘Deze overeenkomst en de daaraan gekoppelde dading maken de zaken helder. Bovendien is er nu een deadline.’
Een tweede luik van de overeenkomst is dat bij een njet van Europa BAM 5,1 miljoen extra op tafel zal leggen voor het ‘gebruiksrecht’ op de plannen van Noriant. ‘Op die manier worden jarenlange juridische procedures vermeden’, zegt Van Rensbergen. ‘Als we een nieuw complex op Linkeroever zouden moeten laten ontwerpen, zou Noriant ons kunnen verwijten dat we hun ideeën hebben overgenomen. Ook dat is met deze regeling uitgeklaard. Dit bespaart een hoop miserie en kosten.’
Actiegroep Straten-Generaal is tevreden met deze beslissing, maar vindt wel dat die vijf jaar te laat komt: ‘De jarenlange continuering van een mogelijke “dreiging” van hoge schadeclaims werd politiek misbruikt om vast te houden aan het BAM-tracé.’
Blog DS, 22-10-2014
De BAM wendt voor Oosterweel een schadeclaim van 323 miljoen af met een dading van 37 miljoen euro.
‘De overeenkomst tussen de BAM en Noriant is een belangrijke stap vooruit in het ontwarren van de mobiliteitsknoop. Dit was een molensteen rond de nek van het hele project.’ Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden. Nog één allerlaatste keer gaat de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), de bouwheer van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, proberen om Europa aan haar kant te krijgen. Lukt dat niet, dan verwisselt er op 15 december 37,19 miljoen euro van eigenaar, even later gevolgd door nog eens 5,1 miljoen. Dat zijn de BAM, het bouwconsortium Noriant en de Vlaamse regering overeengekomen. Zelfs de actiegroepen spreken van goed nieuws.
In 2009 stond Noriant op een zucht van een contract voor de bouw van de Oosterweelverbinding, Lange Wapper incluis. Maar toen de Antwerpenaar die brug eind 2009 wegstemde in een referendum, bleef Noriant met lege handen achter. Hoewel. Aan het stuk Oosterweelverbinding op Linkeroever, onder meer de aansluiting op de E17 naar Gent en de E34, veranderde eigenlijk niets. Al snel rees dus de vraag of Noriant alvast dat stuk dan niet gewoon kon bouwen. Het idee werd op alle mogelijke manieren juridisch ontleed en ook de Europese Commissie werd gevraagd om haar fiat. De Commissie bleef altijd vaag. Een definitief antwoord bleef uit, maar de goede verstaander begreep dat Europa de gedeeltelijke gunning niet genegen was.
Deadline
Om de zaak nog wat pit te geven, hing er bovendien een enorme schadeclaim van 323,9 miljoen van Noriant in de lucht.
Met de deal die BAM, Noriant en de Vlaamse regering nu gesloten hebben, is die claim in ieder geval van de baan. De BAM heeft het dossier juridisch nog eens onder de loep genomen en zal Europa een laatste keer om toestemming vragen. Komt er tegen 15 december groen licht, dan onderhandelen BAM en Noriant voort en tekenen ze voor 15 maart het contract.
Als er voor de deadline van 15 december geen of een negatief antwoord komt van Europa, dan scheiden de wegen van BAM en Noriant. ‘Er is in dat geval een dading afgesproken van 37,19 miljoen euro’, zegt Jan Van Rensbergen, de ceo van de BAM. ‘Deze overeenkomst en de daaraan gekoppelde dading maken de zaken helder. Bovendien is er nu een deadline.’
Een tweede luik van de overeenkomst is dat bij een njet van Europa BAM 5,1 miljoen extra op tafel zal leggen voor het ‘gebruiksrecht’ op de plannen van Noriant. ‘Op die manier worden jarenlange juridische procedures vermeden’, zegt Van Rensbergen. ‘Als we een nieuw complex op Linkeroever zouden moeten laten ontwerpen, zou Noriant ons kunnen verwijten dat we hun ideeën hebben overgenomen. Ook dat is met deze regeling uitgeklaard. Dit bespaart een hoop miserie en kosten.’
Actiegroep Straten-Generaal is tevreden met deze beslissing, maar vindt wel dat die vijf jaar te laat komt: ‘De jarenlange continuering van een mogelijke “dreiging” van hoge schadeclaims werd politiek misbruikt om vast te houden aan het BAM-tracé.’
Blog DS, 22-10-2014