PDA

Bekijk de volledige versie : Leraren bezorgd over onveilig internetten


Barst
14th December 2005, 17:05
Leraren bezorgd over onveilig internetten


Kinderen groeien op met knopjes: die van hun mobieltjes, playstations en computers. Internetten lijken ze als vanzelf te leren en ze kunnen het vaak beter dan heel wat volwassenen. Maar dat heeft ook zijn gevaren. Scholen maken zich zorgen over de risico’s die leerlingen lopen, blijkt uit onderzoek van KPN, dat voor veel scholen de internetaansluiting verzorgt. Beveiligen of verbieden, slimmerds komen toch overal bij.


Negen op de tien leraren vinden dat hun school maatregelen moet nemen om de veiligheid van leerlingen op internet te verbeteren. Zij zijn bezorgd over seksuele intimidatie en digitaal pesten.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1100 leerkrachten van de groepen 7 en 8 van basisscholen en van middelbare scholen. Telecombedrijf KPN, dat voor een meerderheid van de scholen de internetverbinding verzorgt, liet het onderzoek uitvoeren door Blauw Research.

Het gebruik van internet wordt op scholen gestimuleerd, en leraren vinden het leuk om internet in de lessen te integreren. Maar ze maken zich zorgen over de risico’s die leerlingen lopen. Ook vinden ze het moeilijk om te gaan met wat er thuis op internet gebeurt en vervolgens op school verder gaat, zoals ruzies via het chatprogramma MSN.

Er moeten maatregelen komen die verantwoord internetten mogelijk maken, geven de leraren aan. Meer praten met leerlingen over online fatsoen en leerkrachten opleiden zodat zij beter met veiligheidskwesties om kunnen gaan, worden het meest genoemd. Voorlichting over online veiligheid is nog geen onderdeel van de lessen. Ongeveer eenderde van alle docenten neemt het op in hun lesprogramma.

Ook leerlingen werden ondervraagd. Zij willen ook meer over internet weten, bijvoorbeeld over hoe ze met online pesten kunnen omgaan. Bijna 90 procent van de leerlingen geeft aan wel eens iets ongewenst mee te maken op het net. Daarnaast willen zij informatie over praktische zaken zoals het bouwen van een website (72 procent) en foto’s bewerken (54 procent).

Scholieren melden bovendien geregeld stiekem te internetten op school. Twee van de drie scholieren speelt spelletjes onder schooltijd, 38 procent zit op MSN en eenzelfde percentage mailt. Basisscholieren zijn braver: een op de drie internet wel eens in het geniep.

Ongeveer de helft van de ondervraagde leerkrachten geeft aan voldoende te weten van internet om de kinderen goed te kunnen begeleiden. Een meerderheid denkt meer te weten dan de gemiddelde leerling. Maar die denken daar anders over. Op de middelbare school heeft bijna de helft van de leerlingen het idee dat de leerkracht niet weet wat de leerlingen op internet doen. Dat vinden die laatsten overigens geen probleem. Een derde van de scholieren in het middelbaar onderwijs zegt de leraar wel eens te helpen met internet.


Vuistregels

Enkele regels die leraren hun leerlingen kunnen voorleggen:

-Ik weet dat niet alles waar is, wat ik op internet tegenkom.

-Ik gebruik een apart hotmailadres om mezelf te registreren op websites.

-Ik gebruik altijd een bijnaam als ik chat.

-Als ik me vervelend voel door iets wat ik heb gezien, dan vertel ik dat aan iemand die ik vertrouw.

-Ik blijf altijd vriendelijk en eerlijk en scheld niet (terug).

-Onbekende mensen verwijder ik uit mijn MSN-contactlijst.

-Als er iets vervelends gebeurt, ga ik weg uit de chat.

-Ik bel of mail niet zomaar met kinderen die ik van internet ken, en ik spreek niet met ze af zonder dat mijn ouders dat weten.

-Ik verstuur geen flauwe grappen, dreigmail of hate-mail.

-Ik geef geen e-mailadressen, gewone adressen, namen (ook niet van school), telefoonnummers, foto’s, wachtwoorden en andere persoonlijke informatie aan mensen die ik alleen van het chatten ken.


Bron: www.mijnleerlingonline.nl


Trouw, 14-12-2005