PDA

Bekijk de volledige versie : 5 jaar cel voor Oscar Pistorius


Elien.S*mers
21st October 2014, 10:58
5 jaar cel voor Oscar Pistorius

21-10-14, 10.31u
Oscar Pistorius, de man die vorig jaar op Valentijnsdag, uit 'nalatigheid' zijn vriendin doodschoot, werd vandaag veroordeeld tot 5 jaar cel, dat besliste de rechter zonet.
Dat Pistorius niet voor moord, maar wel voor 'onopzettelijke doodslag' veroordeeld zou worden, vernamen we eerder al. De bewering dat Pistorius zijn vriendin die bewuste avond voor een inbreker had aangezien, werd door de rechter gevolgd. Op de daadwerkelijke strafmaat, was het nog wachten tot vandaag.

In haar uitspraak toonde de rechter enig medelijden met de ex-Olympisch kampioen door te stellen dat Pistorius inmiddels alles kwijt is: "Zijn vriendin, zijn carričre en ook zijn vrienden." Toch benadrukte Masipa ook de zwaarwichtigheid van de feiten en weerlegde ze het argument "dat Pistorius in de gevangenis wel eens het slachtoffer van verkrachting zou kunnen worden" dat eerder door de verdediging opgeworpen werd. "Als een zwangere vrouw naar de gevangenis kan, kan Pistorius dat ook", zo klonk het.

Bron: De Morgen

Eigen mening:
Naar mijn mening is het niet correct dat de rechter haar uitspraak laat beďnvloeden door medelijden. Pistorius moet behandeld worden zoals elk ander individu. Iedereen die zo'n daad begaat, zal zijn/haar carričre en vrienden verliezen. Hierdoor keur ik het niet goed dat ze ermee rekening zouden houden.
Anderzijds staat de laatste uitspraak wel op zijn plaats. Als een zwangere vrouw naar de gevangenis kan, waarom zou Pistorius dat dan niet kunnen? Ik vind het terecht dat ze hem toch een gevangenisstraf toekennen omwille van de gepleegde daad.