PDA

Bekijk de volledige versie : Zou jij eten opgeven voor dit goedje om extra tijd te winnen?


Boris.D*iesen
20th October 2014, 19:01
Wat als je je nooit meer druk hoefde te maken om eten? Dat is wat ingenieur Rob Rhinehart zich afvroeg. Dus ontwierp hij een simpel poederdrankje dat al je maaltijden vervangt. Het resultaat? "Ik heb dit jaar al 23 dagen uitgespaard."

Iedere dag zijn we zo'n anderhalf uur bezig met eten. Het plannen, koken, eten, afwassen... Alles bij elkaar duurt dit ongeveer 90 minuten. Pure tijdverspilling, volgens Rob Rhinehart, het brein achter Soylent. Hij stelde een drankje samen dat het menselijke lichaam alle nodige voedingsstoffen geeft, en eender welk ander voedsel compleet overbodig maakt. De man leeft zelf al meer dan een jaar enkel en alleen van zijn eigen product, en is rotsvast overtuigd dat dit een revolutie in ons leven zal zijn.

"Beeld je eens in wat je allemaal kan doen met anderhalf uur per dag extra tijd!", aldus Rhinehart. "De helft van de mensen in de VS vindt dat hij niet genoeg tijd heeft om te doen wat hij wil. We krijgen stress, hebben te weinig slaap, en hebben vaak ook nog eens overgewicht. Daar heb ik geen last meer van. Ik heb nu een bloeiend bedrijf, maar heb daarnaast tijd genoeg voor persoonlijke zaken en projecten. Ik kan boeken lezen, creatief bezig zijn..."

En dat kan jij ook. Voor negen dollar per dag, goedkoper dan de gemiddelde fastfoodmaaltijd, krijg je je zakken Soylentpoeder netjes thuis geleverd. Nog anderhalve liter water erbij, en voilá: genoeg 'eten' om de dag mee door te komen. "Gemakkelijk, betaalbaar en gezond", aldus Rhinehart. "Het heeft alle mineralen, vitaminen en gezonde voedingsstoffen die je nodig hebt, zonder al te veel vetten en suikers."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2095170/2014/10/20/Zou-jij-eten-opgeven-voor-dit-goedje-om-extra-tijd-te-winnen.dhtml?utm_content=nieuws&utm_campaign=socialredactie&utm_medium=hootsuite&utm_source=hln

Mijn mening: Ik vind dit een super uitvinding. Er komen zoveel voordelen bij kijken. Je eet niet ongezond, je krijgt alles binnen wat je nodig hebt, je bespaart enorm veel tijd, het is makkelijk te vervoeren, het is goedkoop,... Dit is naar mijn idee ook een beetje de toekomst. Als we later om een of andere rede enkele voedselbronnen hebben uitgeput is dit altijd een alternatief. Ik zeg niet dat ik nu dagelijks enkel dit ga eten, want dan heb je geen variatie in smaken en dergelijke. Ik zou het wel handig vinden op sommige momenten zoals bijvoorbeeld in de ochtend als je snel moet zijn, of als je op dagtocht gaat en je hebt geen plaats in je rugzak om veel eten in te steken,... Maar ik zou natuurlijk al de culinaire hoogstandjes van onze tijd niet kunnen missen. Ik neem graag de tijd om te genieten van mijn eten.

Sofie.DeWolf
20th October 2014, 21:30
Hoewel Boris vooral voordelen ziet in de voedselvervanger, zie ik er vooral de nadelen van in. Een poeder is en blijft een poeder. In het begin zal het poeder vrijwel zuiver zijn en zal er in zitten wat er in hoort te zitten. Naarmate de tijd vordert vrees ik dat er misbruik van gemaakt zal worden. Er zullen verschillende firma's op de markt komen die het poeder zullen verdelen, waarbij de ene goedkoper is dan de andere. Mensen zijn en blijven mensen. Van nature uit zullen we eerder geneigd zijn de goedkopere versies te kopen. Goedkopere versies zijn meestal minder van kwaliteit dan duurdere versies, maar toch verkopen ze beter. Ik denk dat het niet lang zal duren vooraleer er poeders op de markt komen waarvan men zegt dat het alle nodige voedingsstoffen bevat, maar dat eigenlijk enkele cruciale voedingsstoffen mist. Dit zou ernstige gevolgen hebben, want dit zorgt dan sowieso voor gezondheidsproblemen bij de mens.
Een ander nadeel dat ik mij kan voorstellen is dat wij niet meer kunnen eten. Een poeder, aangelengd met water, geeft een vol gevoel. We krijgen het gevoel voldoende te eten, maar in werkelijkheid zal onze maag krimpen. Het logische gevolg daarvan is dat we na verloop van tijd niet meer in staat zullen zijn om vast voedsel te eten, dat zou erg jammer zijn.
Als laatste denk ik ook dat wij afhankelijk zijn van smaken. Ik vind verschillende soorten fruit heel lekker, ik zou het erg vinden als ik ze niet meer zou kunnen/mogen eten. Ik eet ook heel graag pasta en andere voedingsmiddelen. Deze variatie zou ik wel missen. Elke dag hetzelfde poeder klinkt erg saai en uiteindelijk zou ik geen zin meer hebben om het op te eten, want het heeft toch steeds dezelfde smaak en dezelfde structuur. Qua smaak denk ik wel dat er variaties op de markt zullen verschijnen, maar ik zit er zeker niet op te wachten.
Geef mij maar lekker vast voedsel.

Boris.D*iesen
21st October 2014, 13:53
[QUOTE=Sofie.DeWolf]Hoewel Boris vooral voordelen ziet in de voedselvervanger, zie ik er vooral de nadelen van in. Een poeder is en blijft een poeder. In het begin zal het poeder vrijwel zuiver zijn en zal er in zitten wat er in hoort te zitten. Naarmate de tijd vordert vrees ik dat er misbruik van gemaakt zal worden. Er zullen verschillende firma's op de markt komen die het poeder zullen verdelen, waarbij de ene goedkoper is dan de andere. Mensen zijn en blijven mensen. Van nature uit zullen we eerder geneigd zijn de goedkopere versies te kopen. Goedkopere versies zijn meestal minder van kwaliteit dan duurdere versies, maar toch verkopen ze beter. Ik denk dat het niet lang zal duren vooraleer er poeders op de markt komen waarvan men zegt dat het alle nodige voedingsstoffen bevat, maar dat eigenlijk enkele cruciale voedingsstoffen mist. Dit zou ernstige gevolgen hebben, want dit zorgt dan sowieso voor gezondheidsproblemen bij de mens.
Een ander nadeel dat ik mij kan voorstellen is dat wij niet meer kunnen eten. Een poeder, aangelengd met water, geeft een vol gevoel. We krijgen het gevoel voldoende te eten, maar in werkelijkheid zal onze maag krimpen. Het logische gevolg daarvan is dat we na verloop van tijd niet meer in staat zullen zijn om vast voedsel te eten, dat zou erg jammer zijn.
Als laatste denk ik ook dat wij afhankelijk zijn van smaken. Ik vind verschillende soorten fruit heel lekker, ik zou het erg vinden als ik ze niet meer zou kunnen/mogen eten. Ik eet ook heel graag pasta en andere voedingsmiddelen. Deze variatie zou ik wel missen. Elke dag hetzelfde poeder klinkt erg saai en uiteindelijk zou ik geen zin meer hebben om het op te eten, want het heeft toch steeds dezelfde smaak en dezelfde structuur. Qua smaak denk ik wel dat er variaties op de markt zullen verschijnen, maar ik zit er zeker niet op te wachten.
Geef mij maar lekker vast voedsel.[/QUOTE]

Ik heb niet gezegd dat ik dit volledig als voedselvervanger zie, zeker niet vandaag. Het kan gewoon handig zijn. Maar ik begrijp je mening volkomen, zo ver had ik er nog niet over nagedacht. Maar zoals ik zei: 'in de toekomst' , moesten vele voedselbronnen misschien uitgeput zijn, zou ik dit een goed alternatief vinden.