PDA

Bekijk de volledige versie : Inschrijvingsgeld stijgt naar 890 euro


A*ron.Simsek
20th October 2014, 07:15
Als gewoon student inschrijven in het hoger onderwijs, zal vanaf volgend academiejaar 890 euro kosten. De Vlaamse regering heeft de knoop doorgehakt, ondanks het vele protest dat tegen de maatregel is gerezen. Zo schrijft de De Standaard in haar ochtendeditie. Dat is lager dan de bedragen die aanvankelijk waren genoemd.

Het ligt wel iets hoger dan de 835 euro die in Franstalig België geldt. In vergelijking met andere Europese landen behoort Vlaanderen nog altijd tot een middengroep.

Het optrekken van het inschrijvingsgeld is gekoppeld aan sociale correcties. Zo blijft het inschrijvingsgeld voor beursstudenten op 105 euro. Bijna-beursstudenten, van wie de ouders een inkomen hebben dat net te hoog is om voor een studiebeurs in aanmerking te komen, betalen 470 in plaats van 410 euro.

Daartegenover staat dat de voorwaarden voor een erkenning als bijna-beursstudent worden versoepeld. Wie vandaag 1.500 euro te veel verdient voor een studiebeurs, kan vandaag erkenning krijgen als bijna-beursstudent. Vanaf volgend academiejaar mag dat 3.000 euro meer zijn.

De groep van bijna-beursstudenten wordt daardoor verdubbeld van 2.000 naar 4.000. Daarnaast gaat de Vlaamse regering studenten ook aanmoedigen om een voltijds studieprogramma op te nemen. Vandaag bestaat het inschrijvingsgeld uit een vast gedeelte van 62 euro en een variabel gedeelte per opgenomen studiepunt. Dat vaste gedeelte stijgt naar 230 euro. De Vlaamse regering hoopt daarmee het gemiddeld aantal opgenomen studiepunten, dat de jongste jaren daalt, weer op te krikken.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits verdedigt de aanpassing van de studiegelden. ‘We zijn zorgzaam en evenwichtig tewerkgegaan, met een sociale toets’, zegt ze. ‘We willen het inschrijvingsgeld laag houden. In de Oeso-landen bedraagt de privé-inleg in het hoger onderwijs gemiddeld 31 procent, in Vlaanderen is dat 10 procent. Er was dus ruimte om het bedrag op te trekken.’

Bron: De Standaard 20/10/14
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141019_01330573

Mening: Naar mijn mening valt het resultaat van de doorgehakte knoop mee. Het inschrijvingsgeld is gestegen maar het gestegen bedrag is nog aanvaardbaar. Ouders van studerende kinderen met een laag inkomen kunnen nog steeds rekenen op een studiebeurs. Het positieve is dat de erkenning als bijna-beursstudent versoepeld wordt. Ouders die net buiten de boot vallen voor een studiebeurs, doordat ze te net iets veel geld verdienen, kunnen worden herkend als bijna-beursstudenten. Hierdoor krijgen ze ook een vermindering op het inschrijvingsgeld.

S*lvia.Verelst
20th October 2014, 07:21
890 euro inschrijvingsgeld per academiejaar vind ik toch enorm veel geld. Dit gaat grote gevolgen hebben voor het aantal studerende jongeren. Het is nu al moeilijk voor bepaalde gezinnen om elk kind te laten verder studeren, laat staan als het inschrijvingsgeld 280 euro duurder wordt. Het is dan wel weer goed dat de voorwaarden tot erkenning van een bijna-beursstudent worden versoepeld. Dit zorgt er toch voor dat er toch nog een groot deel van de jongeren wel kan gaan studeren, maar het blijft toch veel geld. Stel je eens voor dat je vier kinderen hebt en deze allemaal willen gaan studeren? Veel gezinnen moeten er jaren voor sparen om al hun kinderen te laten verder studeren. Ik hoop maar dat dit geen al te grote gevolgen gaat hebben voor het aantal studerende jongeren. Wat men zegt over een voltijds studieprogramma vind ik niet oké. Er zijn heel wat studenten die bepaalde vakken moeten meenemen naar een volgend academiejaar, waardoor ze te veel studiepunten hebben. Dit zorgt er voor dat ze in het laatste academiejaar geen voltijds studieprogramma hebben en dan is het inschrijvingsgeld wel enorm veel!

L*tte.Michiels
20th October 2014, 07:30
Het inschrijvingsgeld stijgt dan toch. Het bedrag ligt wel niet zo hoog dan dat ze eerst gezegd hadden maar een verhoging van 280 euro is toch wel meer dan voldoende volgens mij.

Wat ik vreemd vind is dat de Vlamingen meer inschrijvingsgeld betalen dan in Franstalig België. Of je nu in Vlaanderen of Wallonië les volgt, je zou toch denken dat men evenveel moet betalen maar dit is blijkbaar niet.

Wat ik wel positief vind is dat men het inschrijvingsgeld koppelt aan de sociale correcties. Voor de beursstudenten houdt dit in dat zij niet meer zullen moeten betalen. De bijna-beursstudenten zullen 'maar' 60 euro meer moeten betalen. Wat ook positief is, is het feit dat men de voorwaarden voor bijna-beursstudenten gaat versoepelen. Wie nu 1.500 euro te veel verdient komt in aanmerking voor bijna-beursstudent, vanaf volgend academiejaar mag men 3.000 euro te veel verdienen om in aanmerking te komen voor bijna-beursstudent.
Dit vind ik zeer positief want als men het inschrijvingsgeld gaat verhogen moet men ook kijken naar de voorwaarden voor beursstudenten.
Ik denk dat als men niets aan deze voorwaarden zou doen, er veel mensen zouden afhaken om hun kinderen te laten verder studeren omdat het onderwijs gewoon voor hen te duur wordt.