PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Luchtaanvallen VS onvoldoende’


JoenaB*idin
15th October 2014, 16:46
‘Luchtaanvallen VS onvoldoende’

De Verenigde Staten moeten in Irak en Syrië ook over de grond de strijd aangaan met de terreurgroep Islamitische Staat (IS). Dat zei de Nederlandse commandant der strijdkrachten Tom Middendorp na afloop van een internationale top in Washington dinsdag (lokale tijd) tegen de NOS.
Volgens Middendorp zijn alle militaire leiders en bevelhebbers van de internationale anti-IS-coalitie het erover eens dat luchtaanvallen niet toereikend zijn. ‘Er zal een grondcampagne achteraan moeten, met name met Iraakse eenheden.’

De hoogste Nederlandse militair was positief over de voorlopige resultaten van de missie. ‘Ik denk dat we hun weerstand kunnen gaan breken.’

De militaire kopstukken kwamen bijeen om te spreken over ‘een gemeenschappelijke visie op de campagne tegen IS, de uitdagingen en de weg voorwaarts’, aldus een Amerikaanse militaire woordvoerder.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141015_01322436

mijn mening: Ik denk dat Tom Middendorp gelijk heeft over dat luchtaanvallen niet genoeg zijn in de strijd tegen de IS. Luchtaanvallen zijn minder controleerbaar dan een grondcampagne. Anderzijds houdt een grondcampagne meer risico's in dan luchtaanvallen. Dat de hoogste Nederlandse militair positief is over de voorlopige resultaten is dan weer een pluspunt, hopelijk is het einde van de strijd bijna in zicht.