Inloggen

Bekijk de volledige versie : Snowdens privacytips: "Gooi Dropbox weg, mijd Facebook en Google"

Kevin.V*nRillaer
12th October 2014, 15:41
Snowdens privacytips: "Gooi Dropbox weg, mijd Facebook en Google"

Volgens klokkenluider en voormalig CIA-medewerker Edward Snowden doe je, indien je op je privacy bent gesteld, er goed aan weg te blijven bij populaire internetdiensten zoals Dropbox, Facebook en Google.

Snowden, die een tijdelijk asiel geniet in Rusland, gaf een satellietinterview als onderdeel van het New Yorker Festival. Gevraagd wat we kunnen doen om onze privacy te beschermen, riep hij vooreerst op tot een hervorming van het overheidsbeleid.

Verantwoordelijkheid
"Sommige mensen stellen dat ze niets te verbergen hebben, maar als je dat zegt, keer je het verantwoordelijkheidsmodel van je rechten om. Als je zegt 'ik heb niets te verbergen', zeg je ook 'ik geef niet om mijn recht op privacy'. Zo werkt het niet. De regering moet het binnendringen van je rechten verantwoorden".

Op individueel niveau, moeten mensen volgens Snowden beveiligde tools zoeken en niet langer gebruikmaken van diensten die "je privacy vijandig gezind zijn".

Dropbox
"Vooreerst moet je Dropbox weggooien, want het bevat geen beveiliging. Er zijn alternatieven, zoals SpideOak". Deze zomer verklaarde Snowden al hetzelfde, waarop Dropbox reageerde door te stellen dat privacy voor hen een topprioriteit is.

Facebook en Google
Hij voegde er aan toe dat Facebook en Google hun beveiliging weliswaar hebben verbeterd, maar dat ze nog altijd "gevaarlijke diensten" blijven die "mensen moeten vermijden". Enigszins ironisch zag iedereen die het interview bekeek via Google Hangout of YouTube de hele tijd het logo van Google boven Snowdens hoofd. Zijn laatste advies luidde: "Verstuur nooit onbeveiligde sms'en, maar gebruik diensten als RedPhone en Silent Circle".

Bron: http://www.demorgen.be/technologie/-snowdens-privacytips-gooi-dropbox-weg-mijd-facebook-en-google-a2085532/
Datum: 12/10/2014

Eigen mening: We zouden Snowden kunnen bedanken voor zijn tips zodat we onze privacy beter kunnen beschermen. Het zou dan cliché zijn om weer maar eens het mensenrecht dat zegt dat iedereen recht heeft op privacy boven te halen in mijn mening, maar ik geloof dat als we niets verkeerd doen, we dan ook niets te verbergen hebben. Hoogstwaarschijnlijk denken velen hier anders over, maar iedereen heeft recht op vrijheid van meningsuiting (om dan toch nog maar een mensenrecht boven te halen). Snowden zegt dat we beter Facebook en Google mijden. Persoonlijk denk ik dat dit vandaag de dag toch echter wel moeilijk is. Wie zich niet op het net bevindt, is niet meer mee met de tijd, Facebook is hip, alhoewel ik het gevoel heb dat Facebook stilaan zijn 'dood' tegemoet aan het gaan is. Google mijden is waarschijnlijk voor de meesten een groter probleem. Google is, sinds enkele jaren al, dé bron van informatie. Google mag dan wel al onze zoekopdrachten bijhouden, maar zoals ik eerder zei: Wie niets verkeerd doet, heeft niets te verbergen.