PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse scholierenkoepel hoopt op alternatief voor Klasse


Shanice V*n Gorp
12th October 2014, 10:45
Vlaamse scholierenkoepel hoopt op alternatief voor Klasse

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) heeft zaterdag teleurgesteld gereageerd op het nieuws dat de papieren versie van de tijdschriften Klasse en Maks! binnenkort verdwijnt.

Maks! was volgens de koepel een belangrijke bron van informatie en inspiratie voor veel Vlaamse leerlingen, en zorgde voor een blik buiten hun eigen school. De VSK hoopt dan ook dat er een degelijk alternatief komt.

Vrijdag raakte bekend dat de tijdschriften Klasse, Klasse voor Ouders, Maks! en Yeti vanaf 1 januari ophouden te bestaan in hun papieren vorm. Dat is het gevolg van de besparingen bij de Vlaamse overheid: de helft van het budget werd geschrapt. Er wordt wel nagedacht over een digitale toekomst.

“Zullen scholieren nu nog op maat geïnformeerd worden over onderwijs? “, vraagt VSK zich af. “Als je als overheid wil dat jongeren zich betrokken voelen binnen hun school en binnen onderwijs in het algemeen, dan moeten ze ook goed geïnformeerd worden. Met de halvering van het budget van Klasse komt dat in gevaar”, luidt de kritiek.

De scholierenkoepel hoopt dat de minister samen met de redactie zorgt voor een degelijk alternatief. Een digitale versie is beter dan niets, maar toch vreest de Vlaamse scholierenkoepel dat hiermee niet iedereen bereikt zal worden. VSK-voorzitster Kaylee Surgeloose: “Maks zal dan een soort forum worden, waar in de eerste plaats jongeren met interesse voor het onderwerp zich toegang tot zullen verschaffen. Er is echter nood aan een breed informatie-aanbod, bijvoorbeeld over thema’s als rechten en plichten van scholieren of de onderwijshervorming”.

VSK wil gerust betrokken worden bij de uitwerking van een alternatief.

Bron: De Standaard, 11/10/14
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141011_01315864

Eigen mening: Ik begrijp dat de overheid moet besparen. Er zijn nu eenmaal enorme schulden opgebouwd in het verleden, die we niet langer naast ons neer kunnen leggen en zelfs nog vergroten. Toch vind ik dat de besparingen op de verkeerde plaatsen vallen. Door te besparen op onderwijs, besparen ze in feite op de kennis van de volgende generaties. Daarbij komt ook nog eens dat ze leerkrachten in het secundair onderwijs meer uren willen laten presteren voor hetzelfde loon. Dit gaat volgens mij negatieve effecten hebben op de motivatie van de leerkracht en daardoor dus ook op de kwaliteit van zijn lessen. Klasse en Maks zijn in onze Vlaamse onderwijscultuur zo sterk ingeburgerd dat leerlingen zeker de negatieve gevolgen van de afschaffing zullen voelen. Zo zullen ze bijvoorbeeld geen studentenkaart meer hebben waarmee ze in o.a. de bioscoop korting kregen.

L*ura.present
13th October 2014, 08:31
Ik vind het heel jammer dat dit boekje weggaat. Wanneer het in de Agora lag, waren we er als de kippen bij om er één te bemachtigen. Ik vind dat men, zoals Shanice zei, op de verkeerde manieren gaat besparen. Ik vind Klasse een heel goed boekje want zo worden wij, als toekomstige leerkrachten, op de hoogte gehouden van wat er allemaal gaat veranderen binnen het onderwijs. Leerkrachten mochten zelf hun verhaal in het boekje steken. Het was een boekje om iets uit te leren voor ons als beginnende leerkrachten. Ik denk dat wanneer er toch een digitale versie blijft bestaan, deze niet zoveel zal worden gelezen. Ik vind papier nog steeds aangenamer lezen dan iets op de computer lezen.