PDA

Bekijk de volledige versie : Beurzen dekken soms amper vijfde van studiekosten


Sarah.G*ivers
6th October 2014, 06:37
Beurzen dekken soms amper vijfde van studiekosten

De studiebeurzen en -toelages die uitwonende kinderen van minder vermogende Vlamingen ontvangen, zijn te weinig om alle studiekosten te dekken. Dat bericht De Morgen vandaag.

Leefloners en werklozen met een minimumuitkering hebben bijvoorbeeld recht op een volledige studietoelage. Als hun kind op kot studeert, kunnen zij hiermee gemiddeld 75 procent van de kosten betalen. Dat percentage daalt voor ouders die een maximale invaliditeitsuitkering ontvangen tot tussen de 45 en 64 procent, afhankelijk van het aantal kinderen in het gezin. Zo toont het onderzoek van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen en het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (UAntwerpen) aan.

Alleenstaande ouders met een gemiddeld loon, het dubbele van het minimum, ontvangen geen toelage als zij slechts één student ten laste hebben. Als er een tweede of derde studerend kind is, zijn er wel tegemoetkomingen, maar die vangen amper 19 tot 33 procent van de totale studiekosten op.

Bron: DM 06/10/2014

Mening: Het bestaan van studiebeurzen-en toelages is naar mijn mening een heel goede zaak. Het geeft personen die het financieel minder goed hebben toch de kans om een bepaalde studie te volgen. Maar dat de Morgen vandaag bericht dat deze beurzen en toelages slechts een vijfde van alle kosten dekken vind ik dan weer jammer. Voor mensen die het financieel moeilijk hebben is het sowieso al moeilijker om de stap naar een hogere studie te zetten. Als nu ook nog blijkt dat de beurzen niet alle kosten dekken wordt deze stap nog groter. Bovendien denk ik ook dat de besparingen die men wil doorvoeren in het onderwijs geen gunstige invloed zullen hebben op de studiebeurzen-en toelagen. Naar mijn mening heeft iedereen, arm of rijk, recht op een hogere studie en is het belang van studiebeurzen-en toelages dus groot.