PDA

Bekijk de volledige versie : "Elke vrouw moet de kans krijgen om biologische klok on hold te zetten"


Sara.S*eele
3rd October 2014, 15:00
Fertiliteitsexperts van het UZ Brussel houden een opmerkelijk pleidooi voor een nieuwe techniek om vruchtbaarheidsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. Alle vrouwen zouden de kans moeten krijgen om een deel van hun eierstok te laten invriezen, schrijven ze in het medische vakblad The Lancet.
Steeds meer vrouwen stellen hun kinderwens uit tot na hun 35ste. Het wordt dan echter veel moeilijker om zwanger te worden. De techniek waarvoor professor Dominic Stoop pleit, wordt nu al toegepast bij vrouwen die wegens ziekte riskeren onvruchtbaar te worden.

Stoop, hoofd van de dienst fertiliteit van het UZ Brussel, vindt dat deze methode beschikbaar zou moeten zijn voor alle vrouwen die hun kinderwens willen uitstellen. Nochtans is ze ingrijpend: een deel van de eierstok wordt weggenomen tijdens een operatie onder narcose. Later kan het weefsel ontdooid en weer ingeplant worden.

Vroegtijdige menopauze
Nu al is het mogelijk eicellen te laten verwijderen en later in het laboratorium te laten bevruchten. Die procedure, die een behandeling met hormonen vereist, is echter omslachtig en duurt wekenlang, aldus Stoop. De nieuwe techniek duurt slechts een dag.

Toch is niet iedereen voor het idee gewonnen. Professor fertiliteit aan het UZ Leuven Thomas D'Hooghe zegt vandaag in De Standaard dat de techniek nog niet op punt staat. Mogelijk zou ze de kans op vroegtijdige menopauze vergroten.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/2074484/2014/10/03/Elke-vrouw-moet-de-kans-krijgen-om-biologische-klok-on-hold-te-zetten.dhtml) 03/10/2014

Op zich is het een goed initiatief dat mensen een tweede kans biedt om hun kinderwens alsnog in vervulling te laten gaan na bijvoorbeeld geleden te hebben aan een zware ziekte. Wordt de methode gebruikt omdat men eerst wil “leven” alvorens een gezin op te stichten dan wordt het opeens een heel ander verhaal.
De wetenschap staat al ongelooflijk ver en het biedt ons vele mogelijkheden maar we mogen niet vergeten onszelf af te vragen of het wel ethisch verantwoord is. Moeten we ons wel gaan bemoeien met de natuur?

Sofie.DeWolf
3rd October 2014, 19:04
Net zoals Sara heb ik mijn bedenkingen bij het feit dat we ons moeien met de natuur. Wij zijn de enige diersoort dat denkt het beter te weten dan de natuur zelf. Het is allemaal goed bedoeld, maar we mogen niet overdrijven. Het weghalen van de eierstokken en ze bevriezen tot de vrouw het nodig heeft is inderdaad een manier voor vrouwen om zeker te zijn van een biologisch eigen kind. Toch denk ik dat dit niet per definitie nodig is. Evolueren doen we allemaal, we zijn er nog volop mee bezig. Als vrouwen steeds later aan kinderen denken en steeds later zwanger worden, zal het lichaam zich na verloop van tijd zelf wel aanpassen. Dit heeft enkel tijd nodig, net zoals we voor alles tijd nodig hebben.
Voor het verwijderen van de eierstokken is een operatie nodig, een operatie houdt altijd risico's in. Het is altijd mogelijk dat er iets misgaat. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om veelvuldig geopereerd te worden. We kunnen op dit moment eveneens niet met zekerheid zeggen of deze ingrepen effectief zullen zijn. Ik vind dat de ontwikkelingen nog te jong in hun schoenen staan om nu al hoog van te toren te blazen. We kunnen beter afwachten tot we duidelijke resultaten hebben. Als de resultaten positief zijn en er geen risico is voor de moeder en het kind, is het verantwoord om deze ingreep uit te voeren bij vrouwen die dit preventief willen laten doen.

g*elle.jansen
3rd October 2014, 22:05
Ik sluit me aan bij de mening van Sara en Sofie. Ik vraag me af of we in deze maatschappij niet teveel in angst leven. Angst dat er iets mis zal gaan, angst dat we misschien nooit kinderen zullen krijgen,... Ik vind dat we de natuur zijn werk moeten laten doen en ons niet teveel laten leiden door de overdonderende technieken. In bepaalde situaties zou dit een prachtig initiatief zijn. Bijvoorbeeld bij mensen waarbij eierstokkanker genetisch bepaald is. Maar men moet opletten dat men hier geen misbruik van gaat maken.
Operaties houden ook risico's in waardoor er misschien weer operaties nodig zijn en zo het hele 'spelletje' bezig blijft. Ik vind dat men hier goed bij moet stilstaan alvorens men iets doet, maar op zich blijft het een goed initiatief van de wetenschap!