PDA

Bekijk de volledige versie : "Ebola zou zich ook via de lucht kunnen verspreiden"


Hanne V*n Dooren
3rd October 2014, 13:55
"Ebola zou zich ook via de lucht kunnen verspreiden"

Er moet volgens de Verenigde Naties rekening gehouden worden met een waterkans dat een gemuteerde vorm van het ebolavirus zich in de toekomst ook via de lucht zou kunnen verspreiden. Daarvoor waarschuwde het hoofd van de speciale VN-missie ter bestrijding van de epidemie gisteren.

Anthony Banbury, de speciale vertegenwoordiger van de VN, zei dat hulpverleners de epidemie in een race tegen de klok onder controle proberen krijgen. Dit voor het geval het virus zou muteren en nog moeilijker te bestrijden wordt. "Hoe langer het [virus] aanwezig is in menselijke dragers (...), hoe groter de kans dat het kan muteren", vertelde hij aan de Britse krant The Telegraph. "Het is een doemscenario, en hoogst onwaarschijnlijk, maar het kan niet uitgesloten worden."

Hij gaf verder toe dat de internationale gemeenschap "een beetje laat" heeft gereageerd op de epidemie, maar dat de strijd nog niet verloren is. Hij maakte duidelijk dat de VN nu de "politieke wil" hebben en het grootste deel van de benodigdheden die nodig zijn om de epidemie onder controle te krijgen. Banbury deed de uitspraken kort voor de eerste eboladiagnose op Amerikaanse bodem bekendgemaakt werd dinsdag.

"Niet overdrijven"
Toch is deze wending volgens experts zo goed als onmogelijk. De risico's van ebola zijn ernstig, maar geen enkel virus dat zich via lichaamssappen verspreidt (zoals ebola), heeft zich ooit gemuteerd naar een virus dat ook via de lucht besmettelijk wordt, klonk het tegenover The Telegraph.

Professor David Heymann voorzitter van Public Health England en professor aan de London School of Hygiene en Tropical Medicine haalde hierbij voorbeelden aan van virussen als HIV en Hepatitis B die zich via lichaamssappen verspreiden maar "nooit gemuteerd zijn naar een virus dat zich via de lucht verspreidt".

Sommige dokters waarschuwen dan ook voor het overdrijven van de risico's. "Er bestaat al genoeg angst en paniek rond deze epidemie", aldus Jeremy Farrar, directeur van het Wellcome Trust, een onafhankelijke liefdadigheidsinstelling die medisch onderzoek sponsort.

VN-missie
Banbury vloog zondag naar Ghana, waar hij voor de Verenigde Naties leiding heeft over een missie om de verspreiding van ebola gedurende de komende 90 dagen drastisch aan te pakken.

Het aantal mensen dat besmet is met ebola verdubbelt elke 20 tot 30 dagen en het Amerikaanse centrum voor controle en preventie van ziektes (CDC) voorspelt dat er in het slechtste geval tegen januari wel 1,4 miljoen gevallen van ebola kunnen zijn. Meer dan 3.300 mensen overleden dit jaar al aan de ziekte.

Bron: De Morgen 3 oktober 2014

Commentaar: In dit artikel zeggen ze dat er al genoeg paniek en angst bestaat over dit epidemie. Hiermee ben ik het akkoord, maar waarom zouden we dan niet verder onderzoeken of het virus zich ook kan vermenigvuldigen via de lucht? Als we dit niet doen kan het virus zich blijven misschien uitbreiden door de lucht (als het wel door de lucht wordt verspreid), waardoor er meer mensen ziek worden en misschien zelfs doodgaan. De kans is inderdaad klein dat het virus zich zou verspreiden via de lucht, maar als we het onderzoeken is het misschien al een kans die we kunnen uitsluiten.

Sofie.DeWolf
3rd October 2014, 19:18
De mening van Hanne kan zeker begrijpen, het is goed dat er onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheid van verspreiding van ebola via de lucht. Hoewel de kans erg klein is dat dit ooit zal gebeuren wil iedereen hier toch zekerheid over. Ik wil hier persoonlijk ook zeker van zijn. Als ebola in de toekomst wel verspreidt kan worden via de lucht, kan het ook in België aankomen. Ik wil niet besmet worden met het virus en ook al is het een ver-van-mijn-bed-show, toch denk ik daar soms aan (net zoals vele anderen).
Ik hoop dat dit virus snel de wereld uit zal zijn. Elk slachtoffer van ebola is er één teveel.