PDA

Bekijk de volledige versie : Aralmeer bijna compleet opgedroogd


valerie.w*ls
2nd October 2014, 18:50
Een groot deel van het Aralmeer, ooit het vierde grootste meer van de wereld, was in augustus voor het eerst uitgedroogd, zo blijkt uit foto’s van de Nasa.

Satellietbeelden van de Nasa tonen hoe het oostelijke bekken van het Centraal-Aziatische Aralmeer afgelopen zomer volledig opgedroogd was. Op beelden van 2000 staat er nog water in dat deel van het meer. Elk jaar neemt het waterpeil stelselmatig af, zo blijkt uit de beelden die de Nasa achter elkaar heeft gezet.

‘Dit is de eerste keer dat het oostelijke bekken volledig uitgedroogd is in moderne tijden’, zegt geoloog Philip Micklin op de website van Nasa .

In de jaren vijtig heeft de Sovjet-Unie twee grote rivieren uit de regio, de Amu Darja en de Syr Darja, omgelegd voor een irrigatieproject in Oezbekistan en Turkmenistan. Sindsdien is het waterpeil afgenomen. Tussen 1960 en 1996 met zestien meter.

Een gebrek aan regen en sneeuw heeft bijgedragen tot het uitzonderlijke lage waterpeil van deze zomer, zegt Micklin.

Meer dan zestig miljoen mensen leven rond het Aralmeer. Het gebrek aan water heeft de plaatselijke visindustrie verwoest.

Om nog een deel van het meer te redden, heeft Kazachstan een dam gebouwd tussen de noordelijke en zuidelijke delen van het Aralmeer. Het water van de Syr Darja blijft zo in het noordelijke deel, wat tegelijk ook een doodvonnis is voor het zuidelijk deel.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01297859

Nog maar eens een voorbeeld van wat de opwarming van de aarde allemaal kan veroorzaken. Rond het Aralmeer leven meer dan 60 miljoen mensen die leven van dat water, niet alleen voor watervoorziening maar ook om geld te verdienen. De opwarming van de aarde tegenhouden kunnen wel al lang niet meer, maar we kunnen dit proces gelukkig wel vertragen. Daarom hoop ik dat dit artikel voor sommigen nog eens een 'wake-up call' kan zijn, om verspilling tegen te gaan.

P*eter.desmedt
6th October 2014, 15:05
De opdroging van het Aralmeer is een gigantische ecologische ramp die door velen zwaar onderschat wordt. Ik vind het eigenlijk dan ook een schande dat deze ramp zo weinig aandacht krijgt in de media. Niet alleen voor de mensen die er leven, maar ook voor de talloze dierensoorten is die opdroging gewoon dramatisch.

Valerie zegt dat we de opwarming van de aarde niet meer kunnen tegenhouden, maar daar ga ik niet helemaal mee akkoord. Oké, we zitten in een periode waarin de aarde opwarmt (mensen of geen mensen). Maar op de manier dat ze nu aan het opwarmen is, kunnen we het gewoon niet meer lang houden. Zeggen dat we er niets aan kunnen doen, vind ik dan ook precies een zwak excuus om er dan toch niets meer aan te doen.

Ik hoop dat er snel actie komt, want dat is nodig...

c*rl.proost
6th October 2014, 15:35
Opwarming van de aarde is voor mijn part niet eens de belangrijkste uitdaging voor de mensheid. Het is nochtans het enige wat je leest in de kranten.

De waterproblematiek is volgens mij veel belangrijker. Is dit dan geen gevolg van de opwarming van de aarde? Uiteraard wel voor een deel, maar ik denk dat het nog veel meer te maken heeft met onze verspilling. Verspilling die onze overheid overigens subsidieert. Dit doen ze door bijvoorbeeld statiegeld te geven voor mensen die hun glazen flessen inleveren, zodat deze dan gespoeld kunnen worden om opnieuw gebruikt te worden. Liters water worden zo per fles verbruikt en weggegoten terwijl er zoveel mensen uren moeten wandelen naar een waterbron.
Kan het dan geen alternatief zijn om uit blikjes te drinken? Deze kan men (volgens mij) zeer eenvoudig recycleren door ze terug te smelten. Helaas is dit dan weer slecht voor de CO2-uitstoot. De vraag is wat het belangrijkste is: water of de uitstoot verminderen...

Wil je echt iets doen voor deze waterproblematiek, drink dan bijvoorbeeld water in plaats van Cola (of andere frisdranken). Volgende info kan je van de website van Coca-Cola halen (http://www.cocacolanederland.nl/Milieu/Waterbeleid.aspx): "Voor de verpakking en productie van een halve liter PET-flesje Coca-Cola is respectievelijk 7,5 liter en 0,5 liter water nodig."

Denk dus aub twee keer na vooraleer je Cola drinkt, het toilet 5 keer met drinkwater doorspoelt, dagelijks een massa vlees eet (waar zeer veel water voor nodig is).

Volgens volgende website (https://www.ecofun.be/belg-verbruikt-7400-liter-water-per-dag/) verbruiken de Belgen dagelijks immers zo'n 7400 liter water (inclusief het water dat nodig is voor ons vlees, kleding,...).

We kunnen dus heus zelf wel heel wat ondernemen om dit waterverbruik te doen dalen.