Barst
2nd October 2014, 15:48
Canvas, breng mij weer in de gloria
Stijn Meuris
Dat Canvas zichzelf gaat updaten en upgraden door mensen continu te connecteren rond zijn content, of zoiets, maakt Stijn Meuris maar matig enthousiast. De zender moet weer durven, weer verrassen, opdat Netflix voor de meerwaardezoeker een plan B blijft.
Sommige zaken vallen perfect te voorspellen. Dat de komende regeringen moeten bezuinigen bijvoorbeeld. Net zoals de vorige regeringen dat hebben moeten doen. Dát zou pas wat zijn, een regering van het vijfde rijkste land ter wereld die zegt: ‘Krijg nou wat. We hebben geld over! Wie wil er wat extra?’.
Volgens diezelfde logica viel te voorspellen dat Canvas slachtoffer zou worden van besparingen en de daaraan gekoppelde veranderingen. Per slot van rekening was dat een jaar eerder ook met Radio 1 gebeurd. Met wisselend succes overigens: de nieuwe versie van Braakland spreekt me als luisteraar toe alsof ik een 15-jarige giecheltrien ben, zoals het gelukkig snel weer afgevoerde De bende van Einstein dat nog meer deed.
Het was alleen wachten op het volgende departement van de VRT waar inhoudelijke klappen zouden vallen. En kijk, daar kwam als vanzelf Canvas in het vizier: een zender die mikt op kijkers die iets meer willen – duiding en cultuur bijvoorbeeld, twee concepten die in het flitsende neo-rechtsliberale denken van nu stilaan verdacht worden. Maar ook een zender waarvan de gemiddelde kijkersleeftijd zich een fors eind boven de 50 bevindt.
De uitdaging continu challengen
Dat een zender zichzelf geregeld tegen het licht houdt, is uiteraard prijzenswaardig. Dat hij zich aftoetst aan de realiteit, aan het verwachtingspatroon van de kijker, en rekening houdt met leeftijden en veranderend kijkgedrag. We zijn dan ook oprecht benieuwd naar de nieuwe aanpak die dat zal opleveren. Enkele ideeën die de ronde doen klinken veelbelovend, maar de newspeak waarmee de wijzigingen bij Canvas eergisteren op een persconferentie werden aangekondigd, deed wel wenkbrauwen fronsen (DS 1 oktober). Enkele voorbeelden uit de opvallend dunne persmap – zo dun en omfloerst dat ze haastwerk deed vermoeden.
‘Canvas daagt de Vlaamse samenleving uit om zich continu heruit te vinden.’ Nou, dat is nogal wat. Nog los het van het feit dat ‘uitdagen’ (iets verder in de tekst ‘challengen’ genaamd) en ‘continu heruitvinden’ termen zijn die vooral in ondernemersclubs en beleidskringen geweldig populair zijn, doen ze mij volstrekt niks. Ik vind dat ‘zeggen dat je gaat uitdagen’ niet uitdagend, het is bobotaal. Maar goed, dat was slechts de titel.
Verderop luidt het dat Canvas ‘een ik-bewuste jongere is, die graag experimenteert, voortdurend benieuwd is naar wat er achter de horizon ligt en zich luidop (jazeker, luidop) afvraagt of er geen andere keuzes mogelijk zijn’. Te vrezen valt dat ‘ik-bewuste jongeren’ sowieso moeilijk richting lineaire tv te lokken vallen, zeker nu er ‘andere keuzes mogelijk zijn’. Erger zou ik het vinden mocht mijn favoriete zender in West-Europa menen zich halsoverkop te moeten verjongen. Geforceerde en zelfopgelegde verjonging – zeker als die bedacht en uitgevoerd moet worden door 35-plussers – leidt vrijwel altijd tot onvermijdelijke vervlakking en een leukigheid waarvan ik ook zonder veldbevragingen vermoed dat de huidige Canvas-liefhebber geen fan is. Maar eerlijk is eerlijk: wie weet kan het en zitten er prima concepten in de pijplijn, programma’s die zowel breed, jong(er) als ronduit interessant en goed gemaakt zijn.
Ook een aardige was deze: ‘Er is niks zo heerlijk als dat spannende gevoel dat we onze samenleving continu (meen ik dat nu maar of is het woord ‘continu’ aan een stiekeme opmars bezig?) kunnen updaten en upgraden’. Zou het? Ik ken nog wel een paar heerlijke dingen die je eventueel continu kan doen. Maar Canvas gaat dat continue updaten en upgraden doen door ‘niet enkel content aan te bieden, maar de mensen te connecteren rond onze content’. Ik verzin het niet, dat hebben anderen gedaan. Waar is de taalman van de VRT als je hem nodig hebt? Nog een geluk dat het concept ‘tof’ niet gevallen is. Ik haat tof.
Tweemaal Pukkelpop
Nu zal u zeggen: allemaal goed en wel, maar de VRT moest íéts doen om de afkalvende kijkcijfers van Canvas tegen te gaan. Maar is dat zo? Honderdvijftigduizend kijkers (of tweehonderdduizend, ik zeg maar wat, want ik volg die kijkcijfers niet eens) vind ik een ontieglijke hoop volk. Zeker nu Vier opgelucht blijkt te zijn met dergelijke aantallen. Bovendien gaat het veelal om kijkers die bereid zijn zich in een Canvas-programma in te graven. Stel nu nog dat het er echt honderdvijftigduizend zijn: dat is ruim tweemaal de wei van een uitverkocht Pukkelpop. Iedere avond, en sommige avonden heel wat meer. We noemen zoiets een massa. Een kleinere massa dan er naar Eén of VTM kijkt, maar toch: een massa. Punt is uiteraard niet dat de cijfers te laag zouden zijn, wel dat ze dalen. Dat komt misschien (onder andere) doordat die kijkers stilaan doorhebben dat hun favoriete zender vervelt tot iets gewoontjes. Met herhalingen en met reeksen die inmiddels enkele versies verder staan en een verwarrende opsplitsing in Sporza en Cobra. Waardoor je Canvas zelf soms niet meer herkent. Canvas mag niet gewoontjes zijn.
Zelf heb ik sinds een goeie week Netflix in huis, waar ik bij wijze van aftrap de geweldige serie Fargo al meteen integraal heb uitgekeken. Die had zo op Canvas gekund, in primetime zelfs. Want dat is iets wat Canvas zeker niet mag laten liggen: durf programmeren, ook op tijdstippen waarvan critici beweren dat het televisionele zelfmoord is. Tel en bereken minder, maar lever alleen het allerbeste, besteed uit én maak zelf, maar vooral: wees volstrekt uniek. Muziek, comedy, topfictie van hier of van elders, docu en duiding, kritiek, wetenschap en programma’s die nog niet bestaan maar enkel ‘van bij ons’ afkomstig kunnen zijn. Geen toeval wellicht dat ik bij dat laatste aan het surrealistische Duts moet denken, In de gloria ook. Verras mij, zodat ik Netflix als plan B ga beschouwen. En het moet hoe dan ook beter zijn dan de persmap.
DS, 02-09-2014 (Stijn Meuris)
Stijn Meuris
Dat Canvas zichzelf gaat updaten en upgraden door mensen continu te connecteren rond zijn content, of zoiets, maakt Stijn Meuris maar matig enthousiast. De zender moet weer durven, weer verrassen, opdat Netflix voor de meerwaardezoeker een plan B blijft.
Sommige zaken vallen perfect te voorspellen. Dat de komende regeringen moeten bezuinigen bijvoorbeeld. Net zoals de vorige regeringen dat hebben moeten doen. Dát zou pas wat zijn, een regering van het vijfde rijkste land ter wereld die zegt: ‘Krijg nou wat. We hebben geld over! Wie wil er wat extra?’.
Volgens diezelfde logica viel te voorspellen dat Canvas slachtoffer zou worden van besparingen en de daaraan gekoppelde veranderingen. Per slot van rekening was dat een jaar eerder ook met Radio 1 gebeurd. Met wisselend succes overigens: de nieuwe versie van Braakland spreekt me als luisteraar toe alsof ik een 15-jarige giecheltrien ben, zoals het gelukkig snel weer afgevoerde De bende van Einstein dat nog meer deed.
Het was alleen wachten op het volgende departement van de VRT waar inhoudelijke klappen zouden vallen. En kijk, daar kwam als vanzelf Canvas in het vizier: een zender die mikt op kijkers die iets meer willen – duiding en cultuur bijvoorbeeld, twee concepten die in het flitsende neo-rechtsliberale denken van nu stilaan verdacht worden. Maar ook een zender waarvan de gemiddelde kijkersleeftijd zich een fors eind boven de 50 bevindt.
De uitdaging continu challengen
Dat een zender zichzelf geregeld tegen het licht houdt, is uiteraard prijzenswaardig. Dat hij zich aftoetst aan de realiteit, aan het verwachtingspatroon van de kijker, en rekening houdt met leeftijden en veranderend kijkgedrag. We zijn dan ook oprecht benieuwd naar de nieuwe aanpak die dat zal opleveren. Enkele ideeën die de ronde doen klinken veelbelovend, maar de newspeak waarmee de wijzigingen bij Canvas eergisteren op een persconferentie werden aangekondigd, deed wel wenkbrauwen fronsen (DS 1 oktober). Enkele voorbeelden uit de opvallend dunne persmap – zo dun en omfloerst dat ze haastwerk deed vermoeden.
‘Canvas daagt de Vlaamse samenleving uit om zich continu heruit te vinden.’ Nou, dat is nogal wat. Nog los het van het feit dat ‘uitdagen’ (iets verder in de tekst ‘challengen’ genaamd) en ‘continu heruitvinden’ termen zijn die vooral in ondernemersclubs en beleidskringen geweldig populair zijn, doen ze mij volstrekt niks. Ik vind dat ‘zeggen dat je gaat uitdagen’ niet uitdagend, het is bobotaal. Maar goed, dat was slechts de titel.
Verderop luidt het dat Canvas ‘een ik-bewuste jongere is, die graag experimenteert, voortdurend benieuwd is naar wat er achter de horizon ligt en zich luidop (jazeker, luidop) afvraagt of er geen andere keuzes mogelijk zijn’. Te vrezen valt dat ‘ik-bewuste jongeren’ sowieso moeilijk richting lineaire tv te lokken vallen, zeker nu er ‘andere keuzes mogelijk zijn’. Erger zou ik het vinden mocht mijn favoriete zender in West-Europa menen zich halsoverkop te moeten verjongen. Geforceerde en zelfopgelegde verjonging – zeker als die bedacht en uitgevoerd moet worden door 35-plussers – leidt vrijwel altijd tot onvermijdelijke vervlakking en een leukigheid waarvan ik ook zonder veldbevragingen vermoed dat de huidige Canvas-liefhebber geen fan is. Maar eerlijk is eerlijk: wie weet kan het en zitten er prima concepten in de pijplijn, programma’s die zowel breed, jong(er) als ronduit interessant en goed gemaakt zijn.
Ook een aardige was deze: ‘Er is niks zo heerlijk als dat spannende gevoel dat we onze samenleving continu (meen ik dat nu maar of is het woord ‘continu’ aan een stiekeme opmars bezig?) kunnen updaten en upgraden’. Zou het? Ik ken nog wel een paar heerlijke dingen die je eventueel continu kan doen. Maar Canvas gaat dat continue updaten en upgraden doen door ‘niet enkel content aan te bieden, maar de mensen te connecteren rond onze content’. Ik verzin het niet, dat hebben anderen gedaan. Waar is de taalman van de VRT als je hem nodig hebt? Nog een geluk dat het concept ‘tof’ niet gevallen is. Ik haat tof.
Tweemaal Pukkelpop
Nu zal u zeggen: allemaal goed en wel, maar de VRT moest íéts doen om de afkalvende kijkcijfers van Canvas tegen te gaan. Maar is dat zo? Honderdvijftigduizend kijkers (of tweehonderdduizend, ik zeg maar wat, want ik volg die kijkcijfers niet eens) vind ik een ontieglijke hoop volk. Zeker nu Vier opgelucht blijkt te zijn met dergelijke aantallen. Bovendien gaat het veelal om kijkers die bereid zijn zich in een Canvas-programma in te graven. Stel nu nog dat het er echt honderdvijftigduizend zijn: dat is ruim tweemaal de wei van een uitverkocht Pukkelpop. Iedere avond, en sommige avonden heel wat meer. We noemen zoiets een massa. Een kleinere massa dan er naar Eén of VTM kijkt, maar toch: een massa. Punt is uiteraard niet dat de cijfers te laag zouden zijn, wel dat ze dalen. Dat komt misschien (onder andere) doordat die kijkers stilaan doorhebben dat hun favoriete zender vervelt tot iets gewoontjes. Met herhalingen en met reeksen die inmiddels enkele versies verder staan en een verwarrende opsplitsing in Sporza en Cobra. Waardoor je Canvas zelf soms niet meer herkent. Canvas mag niet gewoontjes zijn.
Zelf heb ik sinds een goeie week Netflix in huis, waar ik bij wijze van aftrap de geweldige serie Fargo al meteen integraal heb uitgekeken. Die had zo op Canvas gekund, in primetime zelfs. Want dat is iets wat Canvas zeker niet mag laten liggen: durf programmeren, ook op tijdstippen waarvan critici beweren dat het televisionele zelfmoord is. Tel en bereken minder, maar lever alleen het allerbeste, besteed uit én maak zelf, maar vooral: wees volstrekt uniek. Muziek, comedy, topfictie van hier of van elders, docu en duiding, kritiek, wetenschap en programma’s die nog niet bestaan maar enkel ‘van bij ons’ afkomstig kunnen zijn. Geen toeval wellicht dat ik bij dat laatste aan het surrealistische Duts moet denken, In de gloria ook. Verras mij, zodat ik Netflix als plan B ga beschouwen. En het moet hoe dan ook beter zijn dan de persmap.
DS, 02-09-2014 (Stijn Meuris)