PDA

Bekijk de volledige versie : Niet enkel Wallonië 'unclean'...


Barst
12th December 2005, 02:10
Secretaris LRM ,,politiek dood- gemaakt''


Nog een ontslagen personeelslid van de Limburgse Reconversiemaatschappij doet een boekje open.


Na de boekhoudster Alice Steegmans vertelt nu ook de ontslagen secretaris Eric Indeherberghe over wat hem overkwam bij de Limburgse Reconversiemaatschappij. Indeherberghe meldde naar eigen zeggen enkele onregelmatigheden aan de bevoegde minister Dirk Van Mechelen (VLD). Daarop kreeg hij te horen van Hedig De Koker, de regeringscommissaris bij de LRM, dat hij ontslagen was. Zowel bij de LRM als bij de VLD-fractie in het Vlaams Parlement.

Indeherberghe meldde onder meer dat de LRM niet op dezelfde lijn zat als het Vlaamse Gewest over een nieuw strategisch plan voor Limburg, zo vertelt hij in De Tijd . De Vlaamse regering gaf die opdracht aan gewezen Ford Genk-topman Peter Heller - tegen de zin van de LRM. De secretaris meldde ook een aantal betwistbare aanbestedingen. Ook de kwestie van de verwijsinteresten, die de LRM niet boekte, kaartte hij aan, net als Steegmans.

Kort daarop vroeg Limburgs VLD-minister Marino Keulen hem ,,of ik op zoek was naar een andere baan''. Twee weken daarna stond hij op straat. ,,Omdat ik mijn wettelijke plicht als ambtenaar had gedaan. Ik ben politiek doodgemaakt'', besluit hij.

Indeherberghe bezorgde begin dit jaar het dossier aan minister-president Yves Leterme (CD&V), die het doorspeelde aan de bevoegde minister Van Mechelen. Die liet na een eerste onderzoek weten dat de opmerkingen ,,gemotiveerd weerlegd'' werden. Ondertussen trok hij met ,,nieuwe elementen'' naar het gerecht. De gedelegeerd bestuurder van de LRM zette sinds de berichtgeving ook een stap terug.

De LRM-dossiers dateren van het voorjaar. Dat ze precies nu de pers halen doet in Limburg wenkbrauwen fronsen. Het lijkt geen toeval dat dit net samenvalt met het moment waarop de Vlaamse regering met de LRM moet onderhandelen over aanpassingen in het beheerscontract. Bovendien moet de raad van bestuur vernieuwd worden.

De drie grote politieke families in Limburg (CD&V, VLD en SP.A) raakten het onlangs eens over de toekomst van de LRM. Ook de verdeling van de mandaten werd daar beslist. Het doet de Limburgers besluiten dat dit ,,geen intern Limburgse zaak'' is. Ze vrezen dat politici uit andere provincies hun oog hebben laten vallen op de goed gespijsde kas van LRM.


Weblog DS, 12-12-2005(aho)