PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe ga je als student om met je docenten?


P*tricia
30th September 2014, 13:52
Voor wie in het hoger onderwijs terechtkomt is het even wennen: er is niet langer een leerkracht die je verplicht de les aandachtig te volgen, en je stap voor stap door het schooljaar leidt. Maar hoe spreek je die docenten of proffen dan aan?

Het wegvallen van die strikte grens leerling/leerkracht blijkt ook heel wat studenten overmoedig te maken. Marcus Anderson, een Amerikaanse leerkracht wiskunde, geeft in een satirisch filmpje aan hoe leerlingen hem per mail benaderen. Hoewel het satirisch gemaakt is, bevat het wel een kern van waarheid. Hou best deze zaken in het achterhoofd:

1) Identificeer jezelf - partyanimal1996@gmail.com is echt niet voldoende.
2) Wees niet te familiair: je hebt een professionele relatie met elkaar. Geen 'Yo' of 'Saluuu' dus.
3) Signaleer problemen op tijd. Geen mails over lessen van drie weken terug dus.
4) Draai niet rond de pot: je hoeft niet je hele leven te vertellen vooraleer een vraag te stellen.
5) Wees duidelijk: 'Ik versta hoofdstuk zes niet' is te vaag. Zeg concreet wat het probleem is.
6) Kom naar de lessen als je op de hoogte wil blijven van het vak. 'Iets gemist'? is een no-go.
7) Bekijk de cursus. 'Staat dat erin?' is de meest overbodige vraag.
8) Gebruik geen smilies of andere sms-taal :-(

Evident, nee? En toch krijgen proffen, docenten en assistenten ook hier dit soort mails binnen.

[SIZE=1]bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140922_01281029?&utm_source=standaard&utm_medium=mailing&utm_campaign=studentendossier&&M_BT=754918813555&adh_i=[/SIZE]

[COLOR=Navy]Mening: Als student leerkracht staan er hier belangrijk punten die ook wij in onze (hopelijk) latere job zullen meemaken. Zoals de smilies, sms-taal, 'yo of saluuu' enz... Natuurlijk proberen ik, en waarschijnlijk de meerderheid van mijn medestudenten, de leerkrachten op een profissionele manier te behandelen dus al zeg ik het zelf ben ik 100% akkoord met de hier te volgen regels. Iedereen verdient respect maar ook belangrijk je kunt pas iemand respecteren als ze jou respect teruggeven. Beleefdheid is dus zeker een must![/COLOR]