PDA

Bekijk de volledige versie : 80 studenten mogen alsnog geneeskunde studeren


Jan.S*egers
27th September 2014, 11:23
Tachtig gelukkigen krijgen vandaag het bericht dat ze toch geslaagd zijn voor het toelatingsexamen (tand)arts. Dat komt omdat drie vragen geschrapt zijn. Met excuses van de jury.
Dat er tachtig studenten meer toegelaten worden, is het gevolg van een herdeliberatie van de examenresultaten van 26 augustus. 170 deelnemers hadden inzage gevraagd in de resultaten van hun examen. Op basis van hun klachten heeft de examencommissie beslist drie vragen te schrappen, meldt professor Bernard Himpens, de voorzitter van de commissie.

Dus zijn er nu 664 in plaats van 584 kandidaten geslaagd.

Welke vragen werden geschrapt? ‘Het gaat om een vraag over chemie uit het deel wetenschappen-wiskunde en twee vragen over verslaving uit de stilleesproef’, preciseert Himpens. ‘Er was een interpretatieprobleem. We konden niet garanderen dat het antwoord in alle omstandigheden eenduidig was. Dus hebben we als commissie beslist de vragen te schrappen.’

Als gevolg daarvan zijn tachtig deelnemers nu wél geslaagd. ‘Ook zij die geen klacht ingediend hebben, want we moeten het gelijkheidsbeginsel respecteren’, zegt Himpens. Voor iedereen die al geslaagd was, verandert er niets.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140926_01290319
27 september, De standaard

mening: Ik vind het schandalig dat er NU alsnog 80 studenten zijn geslaagd. Dit doordat er 3 vragen voor interpretatieproblemen zorgden. Hoeveel van die 80 studenten zijn intussen bezig aan een andere, mindere opleiding? Die mensen krijgen nu te horen dat ze alsnog toch geslaagd zijn. Dit examen moet perfect zijn opgesteld en zonder enig foutje of probleem. Dit voorval had niet mogen plaatsvinden. Toch nog succes aan de studenten die da toch beginnen aan de opleiding!

T*ssa.Goetschalckx
27th September 2014, 15:31
Ik ben het met Jan eens dat er over het toelatingsexamen geen twijfel mag bestaan. Al verschillende jaren stelt men dit examen op, ze hebben dus al een idee van wat het toelatingsexamen moet bevatten. Het is jammer voor deze 80 studenten dat zij nu pas dit bericht hebben gekregen. Het academiejaar is al begonnen, de studenten hebben zich ingeschreven in een andere opleiding, ze hebben al boeken gekocht... Ze hebben kortom al veel geld uitgegeven voor deze andere opleiding. Ik hoop voor hen dat ze het inschrijvingsgeld kunnen recupereren of op één of andere manier kunnen overzetten naar de opleiding geneeskunde/tandarts en dat ze nog een hoog bedrag kunnen vragen voor hun boeken. Dit late bericht brengt niet alleen financiële beslommeringen met zich mee. Zoals ik al zei is het academiejaar al bezig. De lessen zijn al begonnen. Deze studenten beginnen dus met een achterstand aan de opleiding.
Ik wil ook nog even zeggen dat zoiets als 'een mindere opleiding' niet bestaat. Elke opleiding bereidt een student voor op het latere beroepsleven. Er bestaan zelfs jobs waarvoor je niet moet verder studeren, bijvoorbeeld loodgieter, betekent dit dat dit een 'mindere job' is? NEE, het is een fatsoenlijke job waarmee je je huishouden kan verzorgen en de belastingen mee kan betalen. Natuurlijk verdien je met de ene job meer geld dan met de andere, maar geld is niet het belangrijkste in het leven.